Klimatrapport 2019 1
Datakvalitet ● Ca 25% av lokalernas elförbrukning
är beräknade på ett genomsnitt då uppgifter om förbrukning saknas. ○ Detta kan förbättras genom att be hyresvärden om elförbrukning för den del av ytan Oleter-bolagen hyr. ● Av ca 75% av lokalerna beräknas uppvärmning per m2 på en schablon då uppgifter saknas. ○ Detta kan förbättras genom att be hyresvärden om information om uppvärmning för lokalen Oleter-bolagen hyr. ● Utsläpp relaterade till avfall är beräknade på volym från Ragn Sells och Dåva Deponi och Avfallscenter , vilket uppgår till 36% av total volym avfall. Av dessa har 80% beräknats med en primärfaktor, medan resterande 20% har beräknats med en generell faktor för avfall då avfallet ej kunnat matchas med mer specifik faktor. ○ Detta kan förbättras genom att fortsätta efterfråga primärdata både gällande volym och utsläppsfaktorer från avfallsleverantörer. ● För resor beräknas alla inköp genom FirstCard på 6 månaders inköp, då Oleter Group bytte leverantör under året och man ej har data på resterande år. ○ Detta antas förbättras genom att man för 2020 och framåt har samma leverantör av kort över hela året. ● Beräkningarna av utsläppen från kategori Inköp bygger uteslutande på schablondata, baserad på utsläpp och krona spenderad per näringsgren. Det råder stor osäkerhet kring denna schablon, och ska främst ses som ett sätt att få en ungefärlig storleksordning på utsläpp för inköp. Det är svårt att ta någon specifik action per inköp, utöver att eventuellt fördjupa sig i de kategorier som står för en stor del av utsläppen inom Inköp . ○ Detta kan förbättras genom att efterfråga primärdata från fler leverantörer. ● Utsläpp av inköpt transport uppströms bygger på utsläppsintensitet från en (1) leverantör, och på 5% av totalt inköpsbelopp för transport. Det råder därmed stor osäkerhet kring utsläppen från denna kategori. ○ Detta kan förbättras genom att efterfråga primärdata från fler transportleverantörer. 24