Avtalsboken 1
HBV – Allmännyttans inköpsfunktion. avtalsboken 2
024 Vilka har möjlighet att nyttja HBVs avtal? HBV genomför upphandlingar för varor och tjänster kopplade till byggnation, renovering och förvaltning av fastigheter till våra 385 medlemmar som alla äger och förvaltar allmännyttiga bostäder. Ytterligare tre kundtyper har möjlighet att avropa från våra upphandlingar; medlems helägda dotterbolag, underkunder samt externa kunder. MEDLEMSNYTTA Tillsammans med våra medlemmar och kunder omsätter vi cirka 3,3 miljarder kronor per år och vi står bakom inköp till cirka 900 000 allmännyttiga bostäder och lokaler runt om i Sverige. Vi är inköpsspecialister för fastighetsnära varor och tjänster. Utöver nationella ramavtal erbjuder vi skräddarsydda avtal genom att göra konsultupphandlingar samt att vi tecknar trepartsavtal som ger serviceentreprenörer rätt att avropa på våra avtal när de utför uppdrag för våra medlemmar. Vi genomför även samordnade upphandlingar av tjänster för våra medlemmar. Tillsammans är vi starka och har möjlighet att på ett hållbart sätt påverka marknaden att utveckla och förbättra produkter och 46 tjänster som allmännyttan i Sverige är i behov av. Vilka omfattas då av våra avtal och hur får man möjlighet att avropa? Nedan reder vi ut de olika kundtyperna och vad som gäller. MEDLEMMAR Våra medlemmar är i huvudsak kommunägda bostadsbolag. Deras huvudsakliga uppgift är att bygga och långsiktigt förvalta bostäder som upplåts med hyresrätt. En medlem kan också vara en kommun som förvaltar bostäder som upplåts med hyresrätt. Några av våra medlemmar är även företag eller organisationer som har till syfte att bygga och långsiktigt förvalta bostäder som upplåts med hyresrätt, till exempel stiftelser och fonder. Bransch- och intresseorganisationen Sveriges Allmännytta är också medlem. MEDLEMS HELÄGDA DOTTER-BOLAG För att bli ett av HBVs godkända medlems helägda dotterbolag måste bolaget ägas till 100 procent av medlemmen och dotterbolaget måste ha samma VD som