Byggnadsarbetaren Ledaren
Byggnadsarbetaren Lönekollen
Byggnadsarbetaren Verktygslådan
Byggnadsarbetaren Byggnytt
Byggnadsarbetaren Poliser på bygget
Byggnadsarbetaren Berättat av...
Byggnadsarbetaren Ögonblicket
Byggnadsarbetaren Besserwissern
Byggnadsarbetaren Från stad till stad: Norrköping
FRÅN STAD TILL STAD NORRKÖPING Bygget på Malmölan
det ska vara klart i januari 2022. Inne i Norrköping förbereds skrytbygget Inre hamnen. »Hade vi haft marken så hade vi sålt åtta hektar i går och tio i dag« — Magnus Jonsberg, Norrköpings kommun Magnus Cato, ordförande för Byggnads Öst, sammanfattar i en mening hur arbetarstaden, tidigare så stolt textilcentrum och med bastanta arbetsplatser, har tagit en annan väg. – Norrköping har gått från en industristad med textil, Ericsson och Whirlpool som har lagts ned till att bli en logistiknod. I närheten av Postnordbygget satsar även Rusta med en utökning av tusentals kvadratmeter samtidigt som flera spekulanter vill lägga vantarna på de få jordytor som är möjliga att ta i besittning. Bengt Ydebäck, projektledare på Postnord, önskar att det fanns mer plats att bygga på. – Utmaningen är att få tag i tomter. Ytor finns men kommunen har ingen mark. Vi hade kunnat bygga en likadan sån här anläggning med byggstart imorgon om det fanns plats, säger han. På kommunen är man väl medveten om huggsexan. – Hade vi haft marken så hade vi sålt åtta hektar i går och tio i dag, vi får väldigt många förfrågningar, säger näringslivsutvecklaren Magnus Jonsberg. Att Norrköping av i dag är något annat än industristad märks inte minst i de centrala delarna. Senaste åren har det gamla fabriksområdet vid strömmen genomgått en väldig förvandling. Bostäder har byggts på tidigare rivningstomter och 34 BYGGNADSARBETAREN #7, 2021 ENKÄT. HUR KÄNNS BYGG PULSEN I NORRKÖPING? Thomas Eriksson, grävmaskinist på Flygts gräv och entreprenad: – Det är väldigt bra tryck, jag upplever det högre än i Stockholm där jag jobbar ibland. Svårt att få tag i bilar. Jag har inte märkt av någon minskning alls på grund av pandemin eller så. Branschen behöver mer folk, fler behöver utbildas. Christian Larsson, grävmaskinist på Vånga entreprenad: – Det finns att göra och så tror jag det kommer att fortsätta. Vi jobbar mycket med gatubelysningen och det tar aldrig slut. Lars Ruhlander, projektledare One Nordic: – För vår del finns det inget negativt. Vi jobbar med högspänning, solceller, laddstolpar och har hand om Norrköpings gatubelysning så vi har mycket att göra. NÄSTA STOPP KARLSTAD krog efter krog har öppnat. Här trängs studenter med flera kulturupplevelser så som Arbetets museum i den klassiska strykjärnsbyggnaden. Till det planeras det helt nya bostadsområdet Inre hamnen där 3 000 lägenheter vid vattnet ska locka ännu fler till att flytta till staden. Kommunen räknar med att stadens befolkning stadigt kommer att öka, mycket tack vare att järnvägen byggs ut och stärks. Ostlänken kommer innebära en kraftig tidsvinst på sträckan Stockholm–Norrköping. Till huvudstan ska en tur kunna komma ner till 45 minuter. Frågan är bara vilka händer som ska bygga allt. För inte bara är det brist på betongbilar och mark för fler logistikcenter, redan i dag är det svårt att få tag på både projektledare och vissa sorters yrkesarbetare inom bygg. Betongare, murare och golvläggare för att ta några exempel från den långa listan. Thomas Eriksson, grävmaskinist på Flygts gräv och entreprenad, intygar trycket inom bygg när han tar en paus under rivningsarbeten vid skrytbygget Inre hamn. – Det går järnet här. ●
Byggnadsarbetaren Gästkrönika
Byggnadsarbetaren Byggmissar
Byggnadsarbetaren Stolta jobb
Byggnadsarbetaren Byggdjuret: Grävling
Byggnadsarbetaren Byggbästisarna
Byggnadsarbetaren Tävling
Byggnadsarbetaren Sommarquiz
Byggnadsarbetaren Medlemsidor