Marknad 1
» Under 1970-talet tog sonen Bengt Karlsson över
och man bestämde sig för tillverkning under egna märket Kavat. Döpt efter familjens tax, för övrigt. Andra skotillverkare lade ned i Sverige men Bengt och Kavat satsade på modern teknik och byggde en egen process ur det. I grundare ”Ragges” anda blev ock - så modellen Edsbro världens första miljömärkta barnsko, 2008 miljömärkte Kavat sin första sko under EU Ecolabel och tillverkar nu drygt 400 000 par skor varje år. 350 000 görs på egna fabriken i Bosnien där man etablerade sig efter att först ha tagit mot flyktingar från Balkan under 1990-talet och sedan etablerat sig i deras hemland efter kriget med start 2009. Men man är kvar i Kumla också och har idag butiker i Kumla, Stockholm, Göteborg och Malmö med ett rejält utbud av barn-, dam- och herrskor. Senaste butiksetableringen var i Malmö där man öppnade på gågatan april 2017 I Kumla finns huvudkontoret och totalt har Kavat 30 medarbetare, i Bosnien Hercegovina, där man rankas som en av landets bästa arbetsgivare, 160 anställda. Kavat håller idag Närkes skofana levande genom att ha över 50 modeller miljöcertifierade och genom att sälja dem i fler än 20 länder. Miljö- och hållbarhetsmässigt har man också profilerat sig, bland annat genom ett finger i luften (möjligen en stortå) mot Black Friday. 2017 erbjöd Kavat sina kunder vaxning av skor och halva priset på sin reparationstjänst för skor. – Vi vill stötta en vårdande konsum26 Marknad tionskultur där vi tar hand om fungerade produkter, som till exempel skor som bara behöver en ny sula, sade Kavats vd Magnus Ericson som en förklaring till det ”gröna upproret”. – Black Friday och Thanksgiving borde handla om att ge tillbaka och göra aktiva konsumtionsval för ett mer hållbart samhälle. Och ett skoföretag inne på åttonde decenniet har ju utan tvivel visat en del när det gäller hållbarhet… Arbesko – del av miljardkoncern Arbesko må vara 180 år gammalt som företag men i sin nuvarande form firade företaget tvåårsjubileum den 3 april i år. Det var nämligen det datumet 2017 som Arbesko blev en del av Berg - man & Beving. Bergman & Beving har idag 15 varu - märken, 1 000 anställda, omsätter 3,8 miljarder kronor och är noterat på Stockholms-börsen. Inriktningen är på starka varumärken till professionella användare inom industri och bygg. Marknaden är framförallt Norden, Baltikum och Polen. Tillverkningen hos Arbesko sker i Sveriges enda större skofabrik – Arbe - sko i Kumla – och att man finns i Kumla har en förklaring som inte bara har med historia att göra, förklarar man. – Att vi har valt att bedriva vår forskning, utveckling och tillverkning i Sve - rige är ett mycket medvetet val. Här finns erfarenheten och kunskapen vi behöver, sammanfattar Arbesko. – Dessutom ställer de svenska kunderna, tack vare många år av arbetsskydds - lagstiftning, högsta tänkbara krav på oss och våra produkter. Det lyfter oss och vår kvalitet ännu högre. Frövi skor – bara namnet kvar En stor gammal gedigen skostad och region som Örebro med omnejd lämnar ju förstås en del spår efter sig – även sedan storhetstiden sjunkit ihop lite grann som en illa hanterad sufflé. Ibland lämnar den namn och varumärk - en efter sig som lever vidare längs helt andra vägar genom livet. Som Frövi skor. Frövi ligger nämligen på Stora Nygatan i Stockholm. Samt i Malmö. Från början låg, naturligtvis, Frövi i Frövi och ingen annanstans. 1918 start - ade skofabriken där men redan 1933 köpte Frövi skor en butik på Trie - walds gränd i Gamla stan i Stockholm. Fabriken i Frövi slutade tillverka skor på hemmaplan redan 1954 men butiken med samma namn låg kvar i Gamla stan till 2004 då man flyttade till Stora Nygatan 41, inte mycket mer än ett stenkast eller, mer passande, ett fåtal steg bort. Hösten 2014 öppnade man dessutom en butik i Malmö så nu finns anrika Frövi som Frövi skor i både Stock - holm och Malmö. Skorna? Jo, de kommer idag från vad som något svepande från ”fabriker i Europa med lång erfarenhet av skotillverkning” och själv påpekar Frövi skor gärna att man ser det som sin främsta uppgift att förvalta den sekellånga skotradition som startade på bruksorten i Närke. Trenderna och framtiden Först kom kriget. Sedan utlandet. Nu är det e-handeln. Skohandeln har ställts inför utmaning efter utmaning. Först rök många av skofabrikerna. Nu handlar det om den fysiska handeln. Andra världskriget tvingade skofabrikerna i Sverige att ställa om till mer praktisk produktion för krigstid. Många repade sig aldrig riktigt efter det. När freden kom skulle vi ställa om men redan under 1950-talet utmanades de svenska skorna av utländska konkurrenter som växt i fredstid och på sikt svepte de med sig den största delen av skoproduktionen också. Idag ser vi trenden att de som handlar live i hög grad handlar exklusivt – men att en stor del av alla andra köper skorna på nätet. Från svenska skor i svenska butiker har vi tagit många steg mot utländska skor via e-handel med utlandet. Förra året, 2018, e-handlade vi sven - skar för 77 miljarder kronor och ett häpnadsväckande genomsnitt av 2 060 kronor per person och månad. Örebro län är dock ingen värsting i sammanhanget. Visserligen e-handlade 67 procent av örebroläningarna någon gång under 2018 men med våra 1 820 i genomsnitt lagda kronor på nätet ligger vi sexa från slutet i listan över e-handlande län. Men det var kläder och skor – med en andel på 39 procent – som är den mest e-handlade varugruppen för oss svenskar, följt av kategorierna skönhet och hälsa samt mediaprodukter. E-handelsbutiken Footway kan tjäna som ett exempel. 2011 omsatte man tre miljoner kronor. När man summerade 2018 var omsättningen 760 miljoner kronor…