Marknad Öresund 1
VETENSKAPLIGT Johan Ottosson, Director Technology
Strategy and Partner inom Volvokoncernen och Kent Salomonsson, professor i maskinteknik vid Högskolan i Skövde. HÖGSKOLAN I SKÖVDE OCH VOLVOKONCERNEN SATSAR PÅ ETT LEDANDE KOMPETENSCENTER FÖR BATTERIUTVECKLING FOTO: PRESSBILD Umeå universitet är ledande i Sverige för utvecklingen av polisutbildningen och inrättade tidigt polisiärt arbete som huvudområde på både grundläggande och avancerad nivå. UMEÅ UNIVERSITET FÖRST I SVERIGE MED FORSKARUTBILDNING I POLISVETENSKAP FOTO: JENNY KARLSSON Umeå universitet har beslutat att inrätta polisvetenskap som ett nytt forskarutbildningsämne och blir därmed först i Sverige med att erbjuda forskarutbildning i polisvetenskap. Beslutet bygger på en ansökan från Enheten för polisiärt arbete och markerar ett betydande steg i akademiseringen av polisutbildningen i landet. – Det här är ett avgörande genombrott för polisvetenskapen. Ända sedan polisutbildningen startade vid Umeå universitet för 25 år sedan har målet varit att kunna erbjuda utbildning på alla nivåer, från grundnivå till forskarnivå. Nu är vi äntligen där, säger Johanna Sundqvist, biträdande föreståndare med verksamhetsansvar för forskningsutveckling vid Enheten för polisiärt arbete. Polisvetenskap är det vetenskapliga studiet av offentlig makt och befogen22 Öresund heter med syfte att uppnå ordning, säkerhet och trygghet i samhället. Ämnet omfattar forskning om både offentliga och privata aktörer, exempelvis Polismyndigheten, Tullverket och aktörer inom säkerhetsbranschen. Genom att inrätta ämnet på forskarnivå kan Umeå universitet bidra till att stärka den vetenskapliga grunden för polisiära metoder och en evidensbaserad praktik. Den nya forskarutbildningen kommer att inkludera både en kursdel och en doktorsavhandling, med fokus på att utveckla doktorandernas teoretiska och metodologiska kunskaper samt deras förmåga att bedriva praktiknära forskning. – Vi ser fram emot att välkomna de första doktoranderna till forskarutbildningen. Det finns ett stort behov av forskning som kan stödja och utveckla polisiära metoder och bidra till ett tryggare samhälle, avslutar Johanna Sundqvist. ® Under de senaste fem åren har Högskolan i Skövde och Volvokoncernen lagt grunden för att göra Skaraborg till ett nationellt ledande kompetenscenter inom batteriutveckling. Nu står regionen inför nästa stora steg – en storskalig, hållbar och fossilfri produktion av battericeller i Mariestad. Samarbetet mellan akademi och industri är en viktig del av beslutet till placeringen. När Volvokoncernen vände sig till Högskolan i Skövde var målet tydligt: att bygga upp kompetens inom hairpins och lasersvetsning – två nyckelområden för elektriska drivlinor. Högskolan svarade ärligt att man inte hade någon tidigare kunskap inom dessa områden, och Volvo svarade med samma uppriktighet: ”Det har inte vi heller, men vi vill göra detta tillsammans med er.” Så började ett samarbete som skulle lägga grunden för en ny era av batteriutveckling i Skaraborg. – Vi är väldigt glada över möjligheten att bygga upp det här forsknings- och utbildningsområdet tillsammans med Volvokoncernen. Och det finns ingen tvekan, om fem år kommer vi att ha ett nationellt ledande kompetenscenter för batteriutveckling här i Skövde. Samarbetet med Volvo har fungerat otroligt bra. Volvos team är engagerat och vi har kunnat bygga upp en ömsesidig tillit som har skapat en nytta både inom forskning, produktion och kvalitet, vilket skapat en fantastisk win-win-situation, säger Kent Salomonsson, professor i maskinteknik vid Högskolan i Skövde. Efter forskningen inom lasersvetsning fick Högskolan ökat förtroende från Volvo. Tillsammans har man gått vidare med att forska om CT-skanning (en oförstörande avancerad röntgen), elektrisk ledningsförmåga i hairpins och hur man optimerar en stator. I labbet på ASSAR har man svetsat hundratals prototypmotorer. En stor del av samarbetet mellan Högskolan i Skövde och Volvokoncernen sker inom ramen för ASSAR Industrial Innovation Arena, en samverkansplattform med fokus på framtidens industri. Genom att leda ASSARs forskningsagenda har Högskolan tillsammans med partners etablerat en dynamisk plattform för att experimentera, utbilda och validera ny teknik som nu används för att bygga framtidens batteriproduktion i Skaraborg. – På ASSAR möter Volvos forskningsbehov Högskolans akademiska kompetens. Högskolan är huvudansvarig för ASSARs forskningsagenda och har spelat en aktiv roll i ledningen av arenan sedan den grundades. Att kunna arbeta tillsammans med ASSAR som gemensam plattform har varit ovärderligt. Här har vi tillsammans kunnat testa och utveckla teknik som har krattat vägen för den etablering vi nu gör i Mariestad samt omställningen i Skövde, säger Johan Ottosson, Director Technology Strategy and Partner inom Volvokoncernen. Förutom forskningen som sker på ASSAR har utbildning varit en viktig del i partnernas samarbete. Volvokoncernens personal har tränats upp och utbildats inom laserteknik av Högskolans personal. ®