Mitt Kvarter Wallfast 1
VIKTIG INFORMATION TILL DIG SOM HYRESGÄST BYT BAT
TERI I BRANDVARNAREN! Bränder är vanligare under vinterhalvåret när vi tänder mycket ljus, och därför är det extra viktigt att dubbelkolla att din brandvarnare fungerar. Testa att brandvarnaren fungerar en gång i månaden genom att trycka på testknappen – om brandvarnaren inte ger ifrån en signal kan batteriet vara slut eller brandvarnaren trasig. En fungerande brandvarnare larmar snabbt om det börjar brinna så att du hinner släcka branden eller ta dig ut om det behövs. GLÖM INTE ATT SLÄCKA LJUSEN Under den långa mörka vintern är det mysigt att tända ljus hemma, men glöm inte att alltid släcka alla ljus så fort du lämnar ett rum. Det är viktigt även om du bara ska vara borta en kort stund. Bränder sprider sig snabbt och att släcka ljusen är en enkel livräddande åtgärd. VINTERVIKTIGT Med snö, istappar och halka är det bra om vi hjälps åt för att ta hand om ytorna i och omkring våra fastigheter. Läs här vad du själv kan göra. • För att alla ska kunna utrymma huset vid en brand får du inte ställa barnvagnar, cyklar och annat där. Står det saker i trapphuset blir de också en brandrisk. • Skotta snö från din balkong eller terrass för att skydda fasaden. Var försiktig så att du inte skadar någon på gatan nedanför. • Underlätta för snöröjningen genom att parkera cyklar en bit från fasaden. • Se till att porten går igen ordentligt efter dig så det inte blåser in kall luft i trapphuset. VIKTIG INFORMATION OM OCR-NUMMER Varje kvartal skickas de tre kommande månadsavierna ut till dig. Det är viktigt att du använder rätt avi eftersom varje månadsavi har ett specifikt OCRnummer som månadshyran ska betalas med. Om du använder samma OCRnummer två gånger blir hyran på den ena månaden obetald. Du kan logga in på Mina sidor för att hitta rätt OCRnummer. SE ÖVER DIN HEMFÖRSÄKRING Hemförsäkring är ett skydd vid till exempel inbrott och brand, men även sådant som reseförsäkring, juridisk hjälp och överfallsskydd ingår. Hemförsäkringen omfattar alla familjemedlemmar på adressen. Enligt hyreskontraktet måste du ha en hemförsäkring, så teckna en i dag om du inte har någon. INFORMATION OM FELANMÄLAN OCH JOURNUMMER Om det uppstår ett fel i din lägenhet ska du antingen göra en felanmälan till din fastighetsskötare eller ringa journumret. TESTA BRANDVARNAREN Brandvarnare är ditt och dina grannars bästa skydd om det börjar brinna. Därför är det viktigt att regelbundet kontrollera att den fortfarande fungerar, gärna en gång i månaden. Byt batteri om det tar slut och gör en felanmälan om din brandvarnare går sönder. LADDA NER APPEN I appen Wallfast HG kan du enkelt sköta ärenden kring ditt boende och ta emot information från hyresvärden. Här hittar du även erbjudanden du kan få som hyresgäst hos Wallfast. Ladda ner appen och ta del av flera smarta funktioner. Du kan ladda ner appen genom att skanna QRkoden med din mobilkamera. Akuta fel på kvällar, nätter och helger: När ett akut fel uppstår i fastigheten hittar du information om vilket journummer du ska ringa på anslagstavlan i din portuppgång eller på Wallfasts hemsida under fliken Felanmälan. Detta gäller för akuta fel som uppstår efter kontorstid. Med akuta fel menas när det finns risk att människor eller egendom kan skadas eller att sanitär olägenhet kan uppstå. Övrig utryckning debiteras hyresgästen. Vänligen respektera att journumret inte ska användas i onödan. Felanmälan till fastighetsskötare: Se anslag i porten för kontaktuppgifter eller fyll i formuläret under felanmälan på www.wallfast.com. Mitt kvarter är ett nyhetsbrev som distribueras tre TRÖTT PÅ REKLAM? Om du inte vill ha reklam i ditt brevinkast kan du beställa en snygg ”Ingen reklam”skylt av din fastighetsförvaltare. gånger per år till alla hyresgäster hos Wallfast. E-post: info@wallfast.com Produktion: Birdh Omslagsfoto: Camilla Lindqvist Wallfast AB Box 17074 104 62 Stockholm Tel: 08772 07 00 info@wallfast.com www.wallfast.com