Nöjesnytt Växjö 1
INUNDER Butiken Inunder på Båtsmanstorget har fåt
t en rejäl ansiktslyftning med ombyggnation i butiken, nya skyltfönster, ny logo och en ny ljusare och moderniserad approach. Nu är det mycket lättare att exponera snyggt, säger ägarna Linda Rietz och Nadja Niemelä. Exponeringen är jätteviktig, vi är ju den lilla butiken med det stora utbudet och det är ju alltid en utmaning att både ha mycket hemma och få butiken att se luftig ut. Hos Inunder hittar man allt i underkläder och badkläder och storlekar från AA-kupa upp till O-kupa. Varumärkena i butiken är Primadonna, Elomi, Abecita, Chantelle, Marlies Dekkers, Bn3th, Freya, Marie Jo, Passionata, Calida, Muchachomalo, Avet, Bandelettes med flera och man jobbar allt eftersom med att både förändra och föryngra sortimentet. Vi vill också passa på att uppmärksamma växjöborna på att vi även har ett stort herrutbud hos oss. - Vi blir också bättre och bättre på att jobba kroppspositivt, hos oss finns plats för alla och alla är fina som dom är. Det viktigaste för oss är att göra kunderna bekväma, att känna sig tillfreds, avslutar Nadja och Linda. I NARNIA PÅ LINNEATEATERN I höst satsar LinneaTeatern för tredje året i rad på två produktioner efter varandra på Växjö Teater. Först ut är C.S. Lewis Berättelsen om Narnia – Häxan och lejonet, som har premiär lördag den 27 november. Berättelsen om Narnia – Häxan och lejonet är en riktig barnboksklassiker. I den spännande berättelsen får vi träffa Lucy och hennes syskon som har blivit evakuerade från krigets London till Professor Kirk som bor i ett gammalt hus på landet. När barnen leker kurragömma gömmer Lucy sig i ett gammalt klädskåp. Det visar sig vara en väg in till en helt annan värld – Narnia – där det händer massor av spännande och oväntade grejer. Att ta sig an musikalen Narina, vars manus är skrivet av Adrian Mitchell efter C.S Lewis bok och med musik av Shaun Davey, är en på ytan tuff uppgift. Därför tog vi en pratstund med LinneaTeaterns regissör Cilla Blomqvist. Först den mest uppenbara frågan; varför just berättelsen om Narnia? –Jag som regissör tycker att det är så fantastiskt roligt att få arbeta med familjeteater eftersom man kan få ta ut svängarna ordentligt och använda hela känsloregistret. Det kan också vara ett ganska fysiskt uttryck. Det är en publik i alla åldrar som vi möter där i teatersalongen, och det finns inget så härligt som att höra porlande barnskratt. De familjeteatrar som vi hittills satt upp har haft mycket humor och de har främst riktat sig till yngre barn. När jag i höstas satt och läste alla manus som vi skickat efter så var det ett som stack ut, och det var Berättelsen om Narnia - häxan och lejonet. En färgstark berättelse där kampen mellan det onda och goda står i en stark kontrast mot varandra. En äventyrsberättelse där vi skulle få ta ut svängarna när det gäller äventyret och spänning. I Växjö finns det ett så stort kulturutbud och när det gäller kultur för barn så hade de yngre barnen mycket att välja på förra året, och de lite äldre hade inte så mycket. Narnia vänder sig till dem och det känns spännande att få erbjuda även de äldre barnen en häftig upplevelse på Växjö Teater i höst. Det måste vara en ganska utmanande föreställning, rent scenografiskt inte minst? –Ja, det här är en mycket utmanande uppsättning utifrån många olika perspektiv. Scenografiskt är ett av dem men här är teaterns form perfekt eftersom det inte behöver vara realistiskt. Vi försöker att hitta enkla och bra lösningar tillsammans med en häftig ljusdesign satt av Johanna Lindblom, så att det blir en fin inramning. Samtidigt hjälper det fantasin att förflytta publiken till de olika platserna. Men det är helt riktigt att det inte är helt enkelt den här gången och det är så spännande att få fundera ut olika tekniska och praktiska lösningar. Det är först när vi flyttar in på Växjö Teater som allt faller på plats och det blir alltid justeringar under sista veckan innan premiären för att vi ska använda oss av alla de tekniska möjligheter som finns. Förutom scenografin så ligger den stora utmaningen på kostymsidan. I Narnia lever det ju både mänskliga varelser, djur och karaktärer från den mytologiska världen. Publiken kommer att få möta både kentaurer, enhörningar, en faun och en satyr som exempel. En stor utmaning för vår kostymör Jenny Fritzson Sjöö och alla de som arbetar med detta. Den stora frågan, vilket vi löste ganska snabbt, var hur vi skulle gestalta Aslan. Här är vi många som hjälps åt för att förverkliga vår idé. Sophia Seibold och Johanna Lindblom har tagit sig an den här uppgiften tillsammans med Jenny. Vi kan ju inte avslöja allt så här innan premiären, men vi kan lova att det blir en spännande upplevelse när han gör sin entré. Berta Marklund spelar Lucy, vilka får vi se mer på scen? –I år kommer ni att få möta många nya ansikten i vår ensemble. Det var så många som anmälde sig till vår audition i år, 94 personer i olika åldrar. Signe Westeson, Adam Westeson och Simon Nilsson spelar de andra tre syskonen som ger sig ut på äventyr i Narnia. Vi har en hel del elever från St Sigfrids folkhögskola som ingår i vår ensemble vilket vi är mycket glada för. De ingår även i vår fina orkester som jag nämnde tidigare. Moa Fredriksson spelar Vita häxan och Stefan Tigerström är hennes vapendragare Grumpskin. Herr och Fru Bäver spelas av Eva B Johansson och Eje Elmquist. I rollen som professorn återser vi en gammal bekant i våra familjeteatrar nämligen Lars-Olof Rask. Det är en stor ensemble på 30 personer som ni kommer att få möta på teaterscenen under höstlovet. Vad kan folk förvänta sig av LinneaTeaterns uppsättning av Narnia? –Det kommer att bli ett spännande äventyr där det ibland kan bli lite skrämmande. En stark upplevelse när det gäller själva berättelsen i kombination med både musik och kostym. En upplevelse man inte får missa helt enkelt. I 70 | nöjesnytt