Årsredovisning 2019 1
VK Media AB Trendbrott och läsarrekord Valåret 20
18 präglades inte bara av en historiskt lång regeringsbildning – utan för VK:s del också ett historiskt trendbrott. Under hösten började det totala antalet prenumeranter öka. Vi har nu fler prenumeranter än för ett år sedan. Inget demonstrerar kanske lokalmediets samhällsviktiga betydelse som ett valår och en sommar då skogarna brinner. När det bränner till – då får vi på redaktionen en tydlig signal på att vk.se är nyhetssajten nummer ett. Det är till VK man vänder sig för att få trovärdig och snabb information. Det blev uppenbart under skogsbränderna i juli, då vår liverapportering om bränderna blev den viktigaste informationskällan för oroliga västerbottningar. Aldrig tidigare har vi haft det trycket på sajten som vi hade då. Våra läsare besökte oss så mycket under den perioden att vi slog rekord med 5,5 miljoner (!) sidvisningar under en vecka. Det är ungefär en miljon fler sidvisningar än under en vanlig bra nyhetsvecka. Händelsebevakningen är dock bara en del av vårt viktiga samhällsuppdrag. ter i större utsträckning stannar kvar hos oss. Under året har vi haft ett stort fokus på innehållet och journalistiken – samt den kreativa processen när vi planerar innehållet. Det går inte att bortse från det när vi tittar tillbaka på det här framgångsrika året. Vi har också satsat mycket på fördjupning och granskning: tolv granskningar har publicerats under året. Vårt löfte till läsarna är att fortsätta leverera lokal journalistik – med trovärdighet, fördjupning och engagemang. Västerbotten och Umeå kommer aldrig att vara en ”vit fläck” utan journalistisk granskning så länge VK finns. Oavsett om skogarna brinner eller inte. VK:s fotografer Per Landfors och Torbjörn Jakobsson förbereder fotografering av lokalpolitikern Peder Westerberg (mitten). Ett valår där det politiska samtalet är mer polariserat än någonsin tidigare är det extra viktigt hur vi i media agerar. Tidigt under året tog vi beslutet att vår bevakning inte skulle öka på splittringen. Vi ville ge kunskap och en konstruktiv bevakning där läsarna fick en bra bild av skillnaderna mellan olika partier. I vår ”Framtidsresa” genom tolv olika kommuner tog vi upp de viktigaste frågorna, detta i nära samarbete med läsarna i respektive kommuner. Inför valet hade vi också i ett samarbete med Expressen tittat på sjuksköterskebristen på NUS, och anordnat flera tv-debatter. Samma månad som läsarna gick till val, i september, kom det viktiga trendbrottet för VK:s del. Antalet prenumeranter har ökat fyra månader i rad. Jämför vi oss med andra lokaltidningar är det fler som håller fast vid sin papperstidning, och på den digitala sidan har vi en stor tillströmning av nya prenumeranter. Vi ser också att våra nya prenumeranJESSICA WENNBERG Chefredaktör och ansvarig utgivare VK En tuff men viktig uppgift Mediemarknaden är i snabb förändring. Vi på Folkbladet, liksom andra aktörer, jobbar ständigt för att anpassa oss till och förutspå det nya medielandskapet. Under 2018 har vi på ett tydligare sätt än någon gång tidigare lagt om till ett digitalt fokus. Arbetssättet på redaktionen förändrades radikalt vid förra årsskiftet, när Folkbladet och VK började samarbeta mer kring händelserapportering och redigering av papperstidningen. Syftet är att frigöra mer resurser för det som är allra viktigast för våra läsare – unikt innehåll som avslöjar, går på djupet och förklarar. Samtidigt som samarbetet kring händelserapportering och redigering infördes sjösatte vi en algoritmstyrning av vår webb. Även den sparar mycket arbete på redaktionen. I stället för att redigera webbsidan kan vi använda tiden till att producera innehåll. Dessutom får läsarnas intresse för olika artiklar större genomslag i hur sajten ser ut. En populär artikel hamnar automatiskt högre upp. 4 Det här ger oss tid att koncentrera oss mer på innehållet. På redaktionen arbetar vi kontinuerligt med att följa upp vilka artiklar som lockar många läsare och prenumeranter. Det är avgörande att vi är relevanta i de ämnen och på de orter som våra läsare förväntar sig. Folkbladet bevakar samtliga 15 kommuner i Västerbottens län – en tuff men viktig uppgift. Inlandet med kommuner som Lycksele och Vilhelmina tillhör våra starkaste fästen. I somras fattade riksdagen beslut om ett nytt mediestöd vars syfte är att hela Sverige ska få tillgång till lokal journalistik av hög kvalitet. I det arbetet vill Folkbladet vara delaktigt och vår förhoppning är att det nya mediestödet ska hjälpa oss att stärka bevakningen i hela Västerbotten. Distributionen av papperstidningen är en stor kostnad i ett så vidsträckt län som vårt. Därför är det, på sikt, avgörande att fler kan ta del av journalistik via digitala kanaler. Under 2018 ökade antalet digitala prenumeranter Folkbladet bevakar samtliga 15 kommuner i Västerbottens län och har, förutom i Umeå, reportrar i Lycksele och Vilhelmina. Här syns Isak Krona, reporter i Lycksele, fotografera dans till ett sportreportage. av Folkbladet med mer än 50 procent och vi är nu uppe i drygt 600 digitala prenumerationer. Därutöver ser vi att allt fler av de som prenumererar på papperstidningen även läser tidningen digitalt, såväl plusartiklar på webben som eFolkbladet. Folkbladet är fortsatt den enda lokaltidningen i Västerbotten som kommer ut sju dagar i veckan. I fjol gjorde vi totalt 355 nummer – bara tio dagar utan Folkbladet på ett helt år alltså, och vi ser att söndagsupplagan av e-tidningen är fortsatt populär. Att vi har nöjda prenumeranter och därmed får läsarintäkterna blir allt viktigare. Betalningsviljan och medvetenheten om att högkvalitativ och trovärdig journalistik kostar pengar ökar. Vår uppgift är att fortsätta leverera sådan. ERIK ISBERG Redaktionschef och ansvarig utgivare Folkbladet