Installationssiffror.nu nr9/2022 1
9-2022 | INSTALLATIONSSIFFROR.NU 17 En viktig och
växande företagsaffär, B2B, är ett av tre ben som bär nya Elonkoncernen. Den överlägset största affären är förvisso försäljningen mot konsument från koncernens kedjebutiker i hela Norden, men B2B fyller ändå sin viktiga funktion - bland annat för att bidra med stabilitet. -Det är en styrka att ha flera ben att stå på, säger koncernchefen Stefan Lebrot till Installationssiffror. Lokala lager Han lyfter även nya Elonkoncernens tredje ben, i form av 3PL-affären, som följde med Electra. I dagsläget har den bara en mindre del av omsättningen, men det finns en ambition att segmentet ska växa sig större. -Det finns en framgångsfaktor i bredden. Hur stor del av försäljningen som varje segment ska stå för är dock inte hugget i sten - Lebrot betonar att deras storlek ”självklart kommer att variera”. -Det kan finnas synergier mellan B2B och B2C inom backoffice och logistik, fortsätter Stefan Lebrot och exemplifierar med butiker som fungerar som lokala lager, men även som försäljningspunkter också i B2B-affären - mer om det längre fram i artikeln. Samgåendet med Electra, som Köksvägen till börsen I december 2021 meddelade Elon och Electra att bolagen skulle gå samman i nya Elon. Därmed tog gamla Elon också - lustigt uttryckt i sammanhanget - köksvägen till börsen, eftersom Electra varit noterat sedan 2006. Att ta Elon till bör”Mitt hjärta finns i hemmet” slutfördes i maj, har till stora delar inneburit ny mark för Stefan Lebrot, med ökat fokus på hemelektronik, och även möbler och inredning under varumärket EM Home. Efter att han slutförde sin utbildning i sitt andra hemland Frankrike i mitten av 90-talet har vitvaror varit i centrum för yrkeskarriären, både hos tillverkare och distributörer. När Installationssiffror frågar om Lebrot velat bredda sig i karriären lyfter han tiden som försäljningschef på Elektroskandia, en roll som till stora delar innebar nya marker. Men även där fanns vitvarorna närvarande i form av det egna varumärket Cylinda. -Men det är klart att mitt hjärta finns i hemmet, och i hemmets produkter, konstaterar Lebrot när vi pratar om hans yrkesbana så här långt. andra plan, vilket märks vid upprepade tillfällen under intervjun. Lebrot lyfter flera gånger Elons styrka i den lokala närvaron. Efter samgåendet finns mer än 900 butiker totalt i Norden, varav ungefär 600 i Sverige. -Från ett mikroperspektiv är vårt hjärta våra lokala entreprenörer, som har verkat sedan flera decennier. Han eller hon känner marknaden väl och har koll på kunderna. Fördelar i riksavtal I prospektet inför börsnoteringen lyfts också butiksnätets funktion som lokala lager, som ska göra ledtiderna till kunden kortare. Och den lokala närvaron hand”Vår spelplan är framförallt servicen efter köpet” sen var dock inget Lebrot hade i tankarna när han tillträdde som vd 2018, menar Lebrot. Engagemanget finns i stället på lar inte bara om att nå enskilda kunder på varje ort, utan Lebrot lyfter även fördelarna i rikstäckande avtal med att koncernen finns på så många orter. Det är bland annat en fördel när kunden också har många lokala enheter. Ett exempel som lyfts är ramavtalet för vitvaror med allmännyttans inköpsfunktion HBV, värt uppemot 3 miljarder kronor, som avslutades i mars efter en utdragen tvist där Lebrots förra arbetsgivare Elektroskandia motsatte sig utfallet. Det hela slutade med att Electrolux rangordnades överst på listan över leverantörer, med Elon som tvåa och Elektroskandia Svenska konsumentaffären dominerar, men med starkt stöd av företagsaffären 3PL B2B Sverige B2C Elons försäljning per segment 2021 pro forma (totalt 6.174 Mkr) Elons försäljning geografiskt 2021 pro forma (totalt 6.174 Mkr) Elon Groups och Electras respektive omsättningar 2021 Electra Elon Intervjun fortsätter på nästa uppslag STEFAN LEBROT Stefan Lebrot, 52 år, tillträdde som vd för Elon 2018. Då kom han närmast från rollen som vd för Smeg Nordic. Lebrot har även varit försäljningsdirektör på Elektroskandia och haft en lång karruär på Electrolux som marknadschef, försäljningschef och vs för de svenska och norska affärerna. Utbildningsmässigt har Lebrot bland annat en masterexamen i marknadsföring från ESLSCA Business School i Paris. Lebrot är även aktiv som musiker och låtskrivare.