Framtidens Industri 1
AKTUELL T ENERGIOMSTÄLLNINGEN driver fram ”perfek
t storm” för råvaror AV SIMON MATTHIS Råvarupriserna, framför allt priserna på vissa metaller som koppar, kommer sannolikt fortsätta stiga efter år av underinvesteringar i utvinning av metaller som är nödvändiga för energiomställning och höga energipriser. Den prognosen ställer det Luxemburgbaserade företaget ERG (Eurasian Resources Groups (ERG), som bland annat producerar koppar och kobolt, och är verksamt i omkring 5 länder. Covid-relaterade problem när det gäller logistik i kombination med krav på ökad transparens kring hållbarhet har samlat ”alla ingredienser för en perfekt storm på råvarumarknaderna”, sade ERG:s vd Benedikt Sobotka på konferensen Reuters Global Markets Forum i Davos nyligen. Enligt Sobotka har en supercykel för råvaror redan inletts och den kommer fortsätta under de kommande 30 åren. Han förutspår en ökning på omkring 20 procent av kopparpriserna till slutet av 2022. Sobotkaa tror att comebacken för fossila bränslen bara är temporär och att övergången till en ekonomi med låga koldioxidutsläpp ”inte kan stoppas”, vilket kommer att kräva investeringar i storleksordningen 50 biljoner dollar under de kommande tre decennierna. –Allt mellan 200 och 300 miljarder dollar i investeringar per år kommer att krävas för att gruvindustrin ska kunna tillgodose efterfrågan inom energiomställningen, sade han enligt Reuters. Mycket av dessa investeringar kommer att gå till brytning av koppar, nickel, kobolt och andra metaller, enligt Sobotka. u Benedikt Sobotka. Foto: ERG BATTERIDRIVNA FORDON ALLT VANLIGARE I GRUVOR – med LKAB i täten Batteridrivna fordon blir allt vanligare i underjordsgruvor – och två svenska företag, Sandvik och Epiroc, intar en helt dominerande ställning på den globala marknaden med totalt 70 procent av leveranserna. Enligt marknadsundersökningsbolaget GlobalData fanns i mars 2022 157 eldrivna lastare och 45 eldrivna lastbilar i drift i underjordsgruvor runtom i världen. Flest sådana fordon finns i Kanada (76), följt av Ryssland (52), Sverige (35) och Australien (14). Som framgår av diagrammet nedan har LKAB i sina underjordsgruvor näst flest batteri-/eldrivna gruvfordon i världen. Det totalt antalet batteridrivna fordon i underjordsgruvor uppgick till 202, vilket kan jämföras med antalet i juni 2021, som var 182. Användningen av batteri- och eldrift minskar inte bara växthusgaserna, det håller också nere ventilationskostnaderna, med 40-50 procent lägre ventilationsbehov för batteri-/eldrivna maskiner jämfört med dieseldrivna, enligt GlobalData. På pluskontot räknas också mindre buller och lägre underhållskostnader för de eldrivna fordonen. u FRAMTIDENS INDUSTRI 2 2022 11