Lokaltidningen Kanalen 1
4 LOKALTIDNINGEN KANALEN I ÖSTERÅKER OCH VAXHOLM
• NR 36 • VECKA 36 • TISDAG 6 SEPT • 2022 • ÅRG 27 samhälle &politik TIPSA REDAKTIONEN! Du är alltid välkommen att tipsa redaktionen eller skicka in egna texter och bilder. Vi förbehåller oss rätten att välja ut lämpligt material samt att korta ner texter. E-post: redaktionen@fixmedia.se BRISTEN PÅ IDROTTSHALLAR har länge varit ett problem för Österåkers idrottsklubbar. Sedan friidrottsarenan och multiarenan byggts ser det ljusare ut. Foto: Jesper almén Föreningarna samarbetar m n ÖSTERÅKER I snart 20 år har IFA oförtröttligt drivit föreningslivets idrottsfrågor i Österåker. Nyligen blev ett viktigt mål uppfyllt i och med invigningen av multiarenan. Nu fortsätter lobbyandet för en ny fotbollsplan och simhall. Idrotts- och friluftsalliansen IFA bildades 2004 av fyra lokala idrottsföreningar; IFK Österåker Fotboll, Åkersberga Tennisklubb, Åkersberga Bollklubb och Åkersberga Innebandyförening. Idag är mer än 50 av kommunens idrotts- och friluftsföreningar medlemmar. IFA fungerar som en officiell remissinstans vad gäller frågor om idrotts- och friluftsverksamhet i kommunen och har drivit flertalet viktiga frågor, bland annat att få fram fler fritidsanläggningar åt föreningarna. Just den frågan får man nu säga är till viss del löst, dels genom friidrottsarenan vid Röllingby som stod klar för ett par år sedan, och framför allt multiarenan som invigdes den 25 augusti. Kanalen har stämt träff med tre av de föreningsmänniskor som idag är aktiva i IFA. Det är sammankallande Michaela Haga, bordtennisföreningens ordförande Jan Heivert och ordföranden i IFK Österåker Fotboll Anders Hammarbäck. Alla tre är mycket glada över att arenan nu är på plats. Hallbristen har varit ett akut problem i Österåker ända sedan IFA startade. –Befolkningen i Österåker har mer än fördubblats sedan 70-talet, men antalet idrottsanläggningar har varit i princip detsamma. IFA tog fram ett första förslag på en arena med flera idrottshallar i och fick med oss kommunen. 2014 togs beslut om en förstudie och här är vi nu äntligen, säger Jan Heivert. Inför varje valår brukar IFA skicka ut en frågeenkät till samtliga partier representerade i Österåkers kommunfullmäktige. Detta år bestod den av 7 frågor och samtliga 9 tillfrågade partier har svarat, många av dem både långt och utförligt. –Det är jättekul att alla har svarat den här gången. Vi upplever generellt att i de möten vi haft med alla partierna så har vi fått gehör för mycket av det vi driver, säger Anders Hammarbäck. Förra hösten arbetade IFA fram den lista med frågor som nu hamnat i årets enkät. Det rör sig bland annat om hur partierna ställer sig till bygganHär ska kommunens första båtbottentvätt placeras n ÖSTERÅKER Till nästa säsong kommer kommunens båtägare att kunna göra rent sina båtars skrov både smidigt och tidseffektivt. Det är dessutom bra för miljön. Österåker profilerar sig gärna som en skärgårdskommun och det finns ett stort antal fritidsbåtar här. Trots detta har det än så länge inte funnits någon båtbottentvätt inom kommungränsen. Det närmaste man lyckats komma är en spolplatta som idag finns vid Svinninge marina. Grannkommunen Vaxholm, däremot, har hela två båtbottentvättar. I förra veckan togs dock ett delegationsbeslut i tekniska nämnden i Österåker om tecknande av entreprenadkontrakt för just en båtbottentvättsanläggning. –Det här ligger med i budgeten, under posten miljöåtgärder. Vi har bara inväntat att vi skulle få godkänt ett så kallat Lovabidrag för att hålla nere kostnaderna. Meningen är att tvätten ska vara färdigbyggd och redo inför vårsäsongen 2023, säger kommunstyrelsens ordförande Michaela Fletcher (M). Anläggningen är tänkt att ligga i Tuna hamn, vid Trälhavets båtklubbs bryggor och nära latrintömningsstationen. –Kommunen kommer till att börja med drifta anläggningen själv, sedan får vi se hur det blir vid nästa ordinarie upphandling, säger tekniknämndens ordförande Mathias Lindow (L). Att bottentvätta sin båt regelbundet har många fördelar, inte minst ur miljösynpunkt. Dels slipper man det omständliga arbetet med att plocka upp båten på land, tvätta och slipa och därefter måla för hand med bottenfärg, något som inte bara är dyrt utan även skadligt för människor och miljö eftersom färgen är giftig och automatiskt förorenar vattnet då den är specifikt konstruerad för att flagna av för att på så sätt få bort beläggningar. Genom att istället regelbundet tvätta rent skrovet från lager med havstulMATHIAS LINDOW (L) och Michaela Fletcher (M) pekar ut var båtbottentvätten ska anläggas. Foto: Jesper almén paner, snäckor, alger och slem effektiviserar man också bränsleförbrukningen eftersom båten återfår sin ursprungliga fart under färden. Det kan skilja på så mycket som 10 knop i hastighetsåterhämtning. Jesper Almén redaktionen@fixmedia.se