GLAS 1
” 6 000 stenullsbafflar bidrar till en behaglig l
judnivå. BAFFLARNA ÄR MONTERADE I ETT MÖNSTER SOM GER ETT SLAGS FILTER SOM PÅMINNER OM ETT LÖVVERK, säger arkitekt Kjell Bertelsen. Vi spenderar merparten av vår tid inomhus, antingen hemma eller på kontoret. Därmed blir det allt mer självklart att betrakta byggnaderna som vi befinner oss i som bidragande faktorer för välbefinnande, livskvalitet och produktivitet. Kontorsbyggnaden Lysgården i Trondheim, Norge, är ett aktuellt exempel på hur ljudnivå och rikligt med dagsljus kombineras med akustisk design. LYSGÅRDEN I TRONDHEIM Text: Mikael Ödesjö Foto: Lysgården En bra inomhusmiljö är designad och beräknad för att skapa en atmosfär där användaren känner sig bekväm och motiverad. Här spelar ljud, ljus och luft en stor roll för personerna i byggnaden. Samtliga faktorer påverkar vår koncentration och förmåga att prestera. Detta är särskilt viktigt på en arbetsplats, då 90 procent av omkostnaderna i ett företag kan relateras till medarbetarna. För att öka medarbetarnas komfort och trivsel är det viktigt för arkitekter att tänka in ljusstyrning, akustik och inomhusmiljö redan i början av designprocessen. En byggnad där man har haft detta i åtanke är Lysgården i Trondheim. Attraktiv arbetsplats Lysgården, som är designad av HUS Arkitekter, är ritad och anpassad för företag som behöver flexibla arbetsformer och som vill kunna profilera sig med sin arbetsplats. En av arkitekterna bakom byggnaden, Kjell Bertelsen, berättar: — Vår övergripande vision för Lysgården var att skapa en attraktiv arbetsplats. Det var viktigt för oss att utforma en byggnad som kan möta olika behov över tid och som är anpassningsbar för olika hyresgäster. Vi har medvetet arbetat med bra material i dialog med leverantörer. Interiören kännetecknas av ljusa och luftiga rum, och vi har skapat bra och varierande dagsljusförhållanden. En del träverk och synlig betong har dessutom använts. Vi har också arbetat med interiörfärgning av golv och väggar för att skapa en stimulerande arbetsmiljö. Bafflar för både akustik och form 6 000 stenullsbafflar bidrar till en behaglig ljudnivå och ger samtidigt inredningen ett formmässigt nytt uttryck. — Vi har samarbetat med leverantörer och rådgivare som har simulerat ett bra inomhusklimat, termisk variation och akustiska förhållanden redan i början av designprocessen. Vi valde att använda bafflar eftersom de möjliggör exponerad betong utan att akustiken upplevs som obehaglig. Betong skapar ett stabilt inomhusklimat och mycket mindre variation i temperaturen, och ökar det som kallas för termisk tröghet i bygget, säger Kjell Bertelsen. Realiserar estetisk och funktionell vision Det var viktigt att de akustiska lösningarna skulle passa in i det estetiska uttrycket. — Vi har använt bafflarna konsekvent i designen av byggnaden. På Lysgården har vi ett glastak som är centralt i byggnaden, vilket släpper in naturligt dagsljus och solstrålar. Den höga ljusreflektionen i underttakslösningen sprider ljuset runt i rummet och därmed blir dagsljuset väl utnyttjat i byggnaden, säger Kjell Bertelsen och fortsätter: — Bafflarna är monterade i ett mönster som ger ett slags filter som påminner om ett lövverk. Små strimmor av sol släpps in i byggnaden på ett bra sätt, utan att du får in direkt solljus. Vi har arbetat mycket med olika metoder, bland annat små filmfrekvenser och simuleringar, för att få det att fungera och för att se hur ljuset påverkas av de olika årstiderna. / Det rikliga dagsljuset ger fina ljusspel i trapphuset. 58 GLAS 1.2020 / dagsljus /