Stenkoll 1
Erica Nobel ren ska gälla under lång tid framöver
varför det är viktigt att inte låsa utövaren till en viss teknik. Jehanders Niklas Osvaldsson, som tillsammans med Björn Strokirk var moderator under dagen, kommenterade filmen med att "det är bra att det finns en viss flexibilitet gentemot oss verksamhetsutövare". Buller och bång Är buller en förhandlingsfråga? Så löd utgångspunkten för nästa föredrag, hållet av Erica Nobel, delägare i Delphi advokatbyrå. Hon konstaterade att Naturvårdsverkets riktlinjer från 1970 upphävdes 2013 och nu är ersatta av en övergångsreglering i väntan på nya riktlinjer för externt industribuller som väntas 2015/2016. Det är viktigt att komma ihåg att det rör sig om just riktlinjer och att bedömning görs i varje enskilt fall, bland annat blir det mer och mer fokus på transporter. Det finns ibland ett utrymme att reglera buller i avtal, exempelvis med bullerservitut och nyttjanderättsavtal enligt Jordabalken. Ett avtal är dock inget hinder mot tillsyn enligt Miljöbalken då det aldrig får bli en olägenhet för människors hälsa. Erica Nobel menade att det finns skäl att vara uppmärksam, det händer mycket i bullerfrågan. Önskvärd enkelhet Många regler är snåriga och kan med lite vilja utformas betydligt enklare. Det menar SBMI som med hjälp av konsulten David Hansson från Envecta arbetat fram flera förslag till regelförenklingar för branschen. Hansson inledde med att redogöra för det övergripande målet; att få bort onödiga detalj- och dubbelregleringar som skapar merarbete för tillsynsmyndigheter och verksamhetsutövare utan att ge någon miljönytta. När det gäller anmälnings- och tillståndsplikt enligt miljöprövningsförordningen föreslår SBMI att krossning ska ingå i tillståndet för bergtäkt och inte kräva separat anmälan. Fler förslag SBMI anser också att det inte längre ska krävas en behovsutredning vid en ansökan om bergtäkt och heller inte finnas ett generellt krav på lokaliseringsutredning vid förlängning av täkttillstånd. Ett ytterligare förslag är att det område som inte behöver vara efterbehandlat när tillsynsmyndighet fattar beslut om att täkten är avslutad ska utökas från 1 hektar till 3 hektar för täkter med en årsproduktion större än 250 000 ton och från 1 hektar till 2 hektar för täkter med en årsproduktion mindre än 250 000 ton. Man föreslår också att externa massor (avfall) ska kunna hanteras inom täkt utan separat anmälan och ett förtydligande så att samma regler gäller med avseende på anmälningsplikt för uppställning av asfaltverk i och utanför täkt. När det gäller nivån för betydande miljöpåverkan enligt MKB-förordningen föreslår SBMI att denna i fråga om täkter ändras från årsproduktion större än 25 000 ton till årsproduktion större än 100 000 ton. En annan viktig fråga rör avfallsdirektivet där det enligt gällande direktiv krävs tillstånd av alla verksamheter som bedriver återvinning eller bortskaffande av avfall men David Hansson KROSSORDET # 130 35 LÄS REFERAT FRÅN BRANSCHDAGEN PÅ SBMI.SE MEDLEMSSIDOR