Spegeln Staffanstorp nr 17 2024 1
14 Spegeln Staffanstorp Premiärsuccé för Joyride
The Musical Att göra musikaler på populära filmer såsom Änglagård och Moulin Rouge eller på ABBA-, Bob Marley- eller Dusty Springfieldlåtar har legat i tiden ett bra tag. Nu är det Per Gessle/Roxettes tur att transformeras i musikalen Joyride The Musical på Malmö Opera. Klokt nog har man utgått ifrån en lättsam handling via den brittiska författaren Jane Fallons roman ”Got You Back. Handlingen är i korthet en otrohetsaffär eller som Per Gessle uttryckte det i en radiointervju: ”En trekant på distans”. Mer skall inte avslöjas av handlingen men den samspelar väl med Roxettes musik och uppsättningen bär en brittisk komediprägel. Kanske inte så underligt eftersom musikalens regissör är engelsmannen Guy Unsworth. Tempot är rappt och friskt och en flitigt använd vridscen förstärker upplevelsen av att handlingen hela tiden rör sig framåt. Huvudrollsinnehavarna Jessica Marberger (Stephanie), Alexander Lycke (Joe) och Marsha Songcome (Katie) förtjänar alla Premiärens huvudperson, Per Gessle med hustru Åsa Ensemblen i ett färgglatt dansinslag (foto Martin Paulsson) rosor, icke minst Jessica Marberger. En extra ros skall också gå till Stella, Joe och Jessicas tonårsdotter. Hon övertygar i rollen som den försummade dottern som då och då säger sina föräldrar ett sanningens ord (Stella spelades premiärkvällen av 15-åriga Sara Stjernfeldt från Malmö). Den övriga ensemblen skall därutöver ha en stor guldstjärna för dess professionalism i tätt sammanhållet skådespeleri, sång och dans. Orkestern leds av Joakim Hallin, som även arrangerat musiken och inte backat för att ändra tempo på Roxettelåtarna så det passar in i handlingen. Orkestern gör Roxettelåtarna all rättvisa och alla fans av Per Gessles låtar är mer än nöjda. Kostymdesigner är Torbjörn Bergström som fritt och fantasifullt skapat 300 kostymer, en glamfest i färg och form som skall spegla 90-talets mode, det decennium som Roxette gjorde världssuccé. Något som premiärpubliken lite till mans funderade över efteråt var huruvida Joyride the musical kommer att leva vidare i London, New York eller kanske i Stockholm? Förutsättningarna finns absolut och om det inte skulle bli så, vilket recensenten tvivlar på, så har Malmö Opera ändå all ära av en fantastiskt fin och välgjord nyproduktion. Operan har med all säkerhet nått en ny målgrupp besökare och ingen publik, vare sig man är gamla Roxettefans eller inte blir besviken. GÅ En världspremiärpublik i spänd väntan Malmö Operas piazza (foto Åsa Engström)