Nöjesnytt Växjö 1
Nöjesnytt Växjö SEBASTIANS NATTBOK
Nöjesnytt Växjö NÖJESNYTT MODE
Pelle Ljungberg från Rottne är en av de största p
opmusikaliska talanger Kronoberg har fostrat och i början av 1990-talet låg världen öppen för honom och hans band Venus Outback. Tills demonerna tog över. Nu är han tillbaka – både bokstavligen och bildligt talat – under namnet The Red And The Hidden Language och vi musikälskare tackar och bockar när debutalbumet nu släpps på Grammofonbolaget de luxe. Genom band som The Shiremen, Wonderflow och inte minst Venus Outback visade han upp en låtskrivarkonst utöver det vanliga, parat med en larger-than-life-personlighet på scen. Och då har vi ändå inte nämnt den fenomenala rösten. När Venus Outback fick skivkontrakt med EMI och singeln Sodom Is Free blev enormt hajpad – inte minst tack vare en MTV-censurerad video – verkade det som om vi som beundrande stått vid sidan om skulle få rätt. Med sin mörka, S/M-flirtande image och hårda gothindie verkade bandet ligga helt rätt i tiden och det stora genombrottet väntade runt hörnet Men albumet Spiron Jodh blev en stor besvikelse, recensionerna negativa och Pelle själv hamnade i en ond spiral. – När vi spelade in Spiron Jodh mådde jag inte alls bra, säger U Pelle. Allt eskalerade och jag hamnade i en självdestruktiv period, med allt vad det innebär. Det var lite märkligt: jag var där jag alltid velat vara, hade skivkontrakt på ett stort bolag med mitt eget band och mina egna låtar, men samtidigt skrämde den där världen mig och jag började ifrågasätta min roll i branschen. Dessutom hade vi en del fanatiska fans som inte kunde skilja på image och verklighet och det var riktigt obehagligt ett tag. Hela situationen tog verkligen fram det sämsta i mig och jag hamnade på en extremt dålig plats rent personligt. Jag tappade kontrollen, helt enkelt. Pelles hårda leverne och ointresse av att foga sig till brannder slutet av 80- och början av 90-talet fanns det ingen med koll på musik i Kronoberg som inte var övertygad om att Pelle Ljungberg skulle bli en stor stjärna. schens villkor gjorde att Venus Outback splittrades. Samtidigt träffade Pelle en kvinna som lockade fram de ljusare sidorna hos honom och tillsammans började de resa runt i världen på en sorts personlig pilgrimsresa, som bland annat tog dem till Indien. – Jag lugnade ner mig och kände att jag ville satsa på kärleken, den djupare kärleken, säger Pelle. Jag började studera folkmusik och att försöka hitta tillbaka till naturen, som jag verkligen älskar. Jag är ju en hippie i själen (skratt). När vi kom tillbaka från Indien föddes vår dotter och det i sin tur ledde till att jag strävade efter att leva ett Svenssonliv. Jag började plugga musikproduktion i Växjö och satsade på familjen. Trots ansträngningarna separerade Pelle och hans sambo och plötsligt var mörkret och demonerna tillbaka. Och den här gången var det värre än någonsin. – Det blev ytterligare en livskris, kanske den värsta av alla, säger Pelle tyst. Så jag började resa igen, men det självdestruktiva draget fanns kvar. Som tur var hade jag min dotter och det var hon som till slut fick mig att skärpa till mig på allvar och inse att jag måste skapa en något så när stabil framtid för henne. Och så småningom föddes insikten om att det är tre punkter som driver mig: min dotter, min familj och min musik. Det var också här någonstans som jag fick min bipolära diagnos, vilket ju onekligen förklarade en del (skratt). För ganska exakt två år sedan kom så en vändpunkt. Pelle hittade tillbaka till musiken på allvar. – Det bara small till och låtarna började rasa över mig, jag skrev säkert 50 stycken på extremt kort tid, säger Pelle leende. Det var en fantastisk känsla och jag vet inte var den kom ifrån, men det var som att jag behövde den där pausen och att allt mörker plötsligt skapat en harmoni som resulterade i musik. Resultatet av Pelles personliga och musikaliska resa finns nu beskåda – med hjälp av Åskar Liljas utsökta omslagsillustrationer – och behöra på albumet som bär samma namn som artisten, The Red And The Hidden Language. Och det är en upplevelse på flera plan, långt från Venus Outbacks och Wonderflows högljudda poserande. Istället står Pelles fortfarande fantastiska röst i centrum, sparsamt och återhållet ackompanjerad av hans akustiska gitarr och diverse smakfulla utsmyckningar. Det är en platta att förlora sig i och, som för Pelles egen del, kanske även hitta sig i. –Det går inte att jämföra idag med för några år sedan, säger Pelle, som hela tiden har nära till ett smittande skratt. Nu mår jag ju bra och är tillbaka som människa på något sätt. Det har kommit gradvis och jag har fått jobba med att bygga upp mig själv. The Red And The Hidden Language handlar inte bara om min resa, albumet är som en resa i sig. Nu känner jag att musiken är där jag hör hemma och den här plattan är bara början. Min musik är min berättelse om mig, om min dotter och om oss. Den är mitt arv till henne och det är någonting ingen någonsin kan ta ifrån henne. s TEXT: OLA KARLSSON 64 | nöjesnytt
Nöjesnytt Växjö TEKNIKPRYLAR
Nöjesnytt Växjö STUDENTLIV
Nöjesnytt Växjö INREDNINGSSPALT
Nöjesnytt Växjö NOTISER
Nöjesnytt Växjö DIGILISTAN BY NÖJESNYTT
Nöjesnytt Växjö SERIER