Lokaltidningen Kanalen 1
4 LOKALTIDNINGEN KANALEN I ÖSTERÅKER OCH VAXHOLM
• NR 23 • VECKA 23 • TISDAG 4 JUNI • 2019 • ÅRG 24 samhälle &politik notiser 45 000 invånare i Österåker n SAMHÄLLE Invånarantalet i Österåker passerade nu i våras 45 000-strecket. Kommunen har valt att utse lille Albin, som föddes i maj, som den officielle 45 000:de invånaren. Han bor med sina föräldrar Marcus Sundström och Daniela Häggqvist i Fredsborg, väster om Åkersberga. Österåker är en förhållandevis ung kommun, med en genomsnittsålder på 40 år. För 50 år sedan, 1969, var invånarantalet i Österåker cirka 15 000 personer. JA Österåker klättrar som cykelkommun n SAMHÄLLE De senaste 10 åren har Cykelfrämjandet gjort en årlig studie kallad Kommunvelometern, där de mäter hur deltagande kommuner sköter sig i arbetet med att utveckla och uppmuntra cykelmöjligheterna. I årets upplaga deltog 45 komI gruppen småkomGENOM DET NYÖPPNADE servicecentret vill Österåkers kommun kunna ge medborgarna möjlighet till snabbare svar på olika frågor som rör kommunen eller få direkthjälp med enklare ärenden inom exempelvis bygglovsfrågor, ekonomiskt bistånd, skola/förskola eller äldrevård. Foto: Ingela HellqvIst muner och Österåker, som medverkar för fjärde gången hamnar i år på 19.e plats, vilket är en förbättring. muner (under 50 000 invånare) kniper de andraplatsen av 19 kommuner. Högst poäng får kommunen i år turåtgärder, inom områdena InfrastrukInformationsoch marknadsföringsåtgärder uppföljning och mätning. JA samt Efter en längre period av byggnation innanför entrén till Alceahuset är nu Österåkers kommuns nya servicecenter klart Anmäld knivattack i Åkersberga n SAMHÄLLE I 15-tiden mottog torsdags vid polisen ett telefonsamtal från en kvinna i 60-årsåldern som sade att hon knivattackerats av två okända män i Hackstaskogen. Kvinnan fördes till sjukhus men hon visade sig inte vara allvarligt skadad. Polis sökte med hundpatrull i området utan resultat. Inga vittnen finns till händelsen. JA Kajer i Vaxholm renoveras n SAMHÄLLE Kajerna i Söderhamnen och österhamnen har uppnått sin förväntade livslängd på 50 år och är i behov av renovering. Förra veckan inspekterade dykarna bottnen vid kajerna. Undersökningar visar att det inte är någon fara för allmänheten att vistas på kajerna, men tyngre lastfordon kommer inte att få köra nära kajkanterna. Sedan tidigare i vinter är kajen vid Cronhamnsplan avstängd för reparation. JA Kommunens nya servicecenter invigt Med tio medarbetare, en stor öppen mottagningsdisk och fönster in mot servicecentrets kontorslokal har Österåkers invånare nu fått en helt ny möjlighet till hjälp, rådgivning och information och snabbare svar på olika frågor vid kontakt med kommunen. Österåkers servicecenter beskrivs som ett steg mot kommunens mål att bli länets mest attraktiva skärgårdskommun. För att nå det målet har det bland annat visat sig nödvändigt att satsa på förbättring av service och bemötande gentemot människor som vänder sig hit. – Vi ville skapa en högre tillgänglighet. Göra det enklare och mer effektivt och välkomnande att kontakta kommunen, säger Monica Paul-Pont, servicecenterchef. Den titeln fick hon redan för två år sedan för att kunna vara delaktig i processen med att upprätta det nya centret. Något som bland annat inneburit att sätta samman den internt rekryterade personalstyrkan som var och en bidrar med olika kunskaper och erfarenheter för att kunna möta upp den efterfrågan på information och vägledning som centret förväntas få. Den nya, välkomnande avdelningen som ligger några steg in från Alceahusets entré, är alltså inte längre bara en reception. Intill disken som också innefattar en mängd allmännyttig information om Österåker, finns bland annat ett litet enkelt mötesrum för den som önskar prata om sitt ärende lite mer i enrum. – Vi finns här för att ge svar på allmänna frågor som rör kommunen. Hit kan man också vända sig för att få hjälp med enklare ärenden. Det kan handla om bygglovsfrågor, ekonomiskt bistånd, frågor rörande förskola och skola eller SERVICECENTRETS MEDARBETARE har handplockats för deras olika kunskaper och erfarenheter vilket ökar centrets möjlighet att kunna ge snabb hjälp till de som hör av sig. Ett nytt litet mötesrum finns också att tillgå för de samtal som helst förs mer ostört. Foto: Ingela HellqvIst äldrevård. Sådant som sker i livet, säger Monica. I och med servicecentret har också ett nytt ärendehanteringssystem installerats för att säkerställa att ingen fråga förblir obesvarad. Även om servicecentret nu är i full gång ser inte Monica att det på något sätt är helt klart. Tanken är nu att centret ska fortsätta att utvecklas med tiden, utifrån vilka behov som visar sig finnas. Enheten jobbar bland annat med statistik för att kunna utveckla arbetet på bästa sätt. – Tyck gärna till också, så att vi kan bli ännu bättre. Det här ska vara din väg in till Österåker kommun. Vi finns här för dig, så välkommen till oss! säger Monica Paul-Pont. TIPSA REDAKTIONEN! Du är alltid välkommen att tipsa redaktionen eller skicka in egna texter och bilder. Vi förbehåller oss rätten att välja ut lämpligt material samt att korta ner texter. E-post: redaktionen@fixmedia.se Ingela Hellqvist redaktionen@fixmedia.se