Verko 1
VO 11/18 VO 9/18 VO 12/19 LEGOARBETEN - LEDIG KAP
ACITET - EGNA PRODUKTER SKÄRANDE BEARBETNING - MÄT - KRINGUTRUSTNING r sin 67:e årliga lor Popularity Report I Nord- och Sydamerika fortsätter vitt att placera sig som toppkulör, men här syns även att ökat intresse för grå fordon. Lockhart fortsätter: ”Även om de fyra mest populära neutrala kulörerna – vitt, svart, grått och silver – fortsätter att dominera preferenserna globalt, börjar vi se andra kulörer växa i popularitet på ett sätt som kanske inte hade varit tänkbart för några år sedan. Det är uppenbart att kunderna börjar förändra sitt sätt att se på sina fordons kulörer, och Axalta är berett att samarbeta med våra fordonskunder för att tillgodose de nya behoven.” Olika nyanser, från gråblått inspirerat av havet till marinblått, isblått och denimblått, ses också över hela världen. Globalt är rött mest populärt i Nordamerika med 9 procent, och bruna/beige versioner åtnjuter 12 procents popularitet i Ryssland. Kulör har en stor inverkan på kundval och produktprofi lering, och Axalta är måna om att förbättra framtiden fordons lackeringar med hjälp av kulörvetenskap och -teknik. ”Fordon med färgstarka kulörer syns numer alltmer på vägarna, i takt med att blått, rött och brunt/beige blir tillgängliga i spektakulära nyanser”, sammanfattar Lockhart. ”Blått är mest populärt i Nordamerika och Europa med 10 procent av fordonen. Det är med andra ord inga problem att hitta en blå ton som passar din personliga smak.” Axaltas fullständiga Automotive Color Popularity Report fi nns här. Till de regionala huvudnyheterna från 2019 års rapport hör: • Afrika – ljusa kulörer som silver och vitt ligger fortsatt högt med totalt 58 procent. • Asien – pärlemorvita kulörer är mest populära i denna region och fortsätter att växa i status. • Europa – grått är den mest populära kulören, som går om den mångåriga favoriten vitt. • Nordamerika – blått ökar med 2 procent, till totalt 10 procent av fordonen. • Ryssland – 12 procent är varma nyanser av beige/brunt, mer än i någon annan region. • Sydamerika – den enda regionen där silver ökade, med en förändring på 1 procent. Axaltas Global Automotive Color Popularity Report, som publicerades för första gången 1953, är fordonsindustrins mest långlivade och uttömmande redogörelse över kulörer. Tillsammans med Axaltas Color Trend Report sammanställs bilfärgernas framtid och historia av Axaltas globala kulörexperter. Rapporten ger fordons-OEM:er en spännande inblick i konsumenternas preferenser, vilket hjälper dem att fatta välgrundade beslut om fordonskulörer. För mer information besök www.axalta.se. YTBEHANDLING www.verko.se 59