Nordisk Sport & Fritidsmiljö 1
BAD Vy över Kristianstads badrike exempelvis anvä
ndas för att sprida ut besökarna i omklädningsrummen genom att föreslå skåp som inte befinner sig alltför nära några andra besökare. Fler bör räkna på anläggningarnas förvaltningskostnad –Den absolut viktigaste trenden på senare år är kraven på ökad tillgänglighet. De styrande kommunpolitikerna vill generellt sett att simhallen ska vara tillgänglig och attraktiv för så många målgrupper som möjligt. En konsekvens av att politikerna vill tillgängliggöra simhallarna för fler är att vi bygger större anläggningar med mer innehåll och generösare öppettider, säger Mille Örnmark. Ytterligare en övergripande trend är att stort fokus läggs på energieffektivitet när nya simhallar byggs. Det är en långsiktig utveckling som bland annat innebär att man ser både till hälsoaspekter och energiaspekter när man konstruerar simhallarnas ventilationsanläggningar. Att bygga en simhall är förstås dyrt eftersom det rör sig om ett tekniskt komplext projekt som ska uppfylla många krav och specifikationer. Samtidigt är det viktigt att kommunpolitiker som fattar beslut om investeringar i nya simhallar inte uteslutande fokuserar på investeringskostnaden. De bör istället räkna på anläggningens långsiktiga förvaltningskostnad. –Om en simhall exempelvis kostar 250 miljoner kronor att bygga så bör man istället räkna på den totala kalkylen inklusive driftskostnader. Då kanske summan istället hamnar på 800 miljoner kronor. Fler kommuner bör räkna så. Man bör också fundera kring vad man kan göra för att öka anläggningarnas egenfinansieringsgrad. Somliga simhallar uppnår en egenfinansieringsgrad på 70 procent, andra stannar på 30 procent. De som har en hög egenNORDISK SPORT & FRITIDSMILJÖ 2 2021 28 finansieringsgrad erbjuder i allmänhet kompletterande verksamheter, exempelvis gymverksamhet, säger Mille Örnmark. Nischad verksamhet i We Group Som vd för We Group, Nordens enda renodlade konsultbolag med fokus på spa-och badanläggningar, är han involverad i flera pågående simhallsprojekt runtom i landet just nu, däribland i Kiruna, Kristianstad, Uddevalla, Motala och Strängnäs. –Vi är väldigt nischade eftersom vi är övertygade om att det krävs för att nå framgång i ett så här tekniskt komplext segment. Vår främsta framgångsfaktor är det engagemang vi lägger ner i allt vi gör. Vi erbjuder ett helhetskoncept med specialister inom alla områden som berör badanläggningar, säger Mille Örnmark.