DMH 1
TRANSPORTNYTT MYCKET KRÄM I ISUZUS ELEKTRISKA PIC
KIS DU SOM LÄSER dina transportbilsnyheter flitigt är säkert bekant med att vi i årets tredje nummer meddelade att Isuzu lanserar sin första helelektriska pickup under namnet D-Max BEV. Nu har Isuzu släppt mer specs. Enligt uppgift blir bilen ”i klass med dieseldrivna pickuper”. Bland annat får den fyrhjulsdrivna härligheten en lastoch dragvikt på 1 ton respektive 3,5 ton, samt nyutvecklade e-axlar som bidrar till ett vridmoment på 325 Nm. Batterikapaciteten ligger på 66,9 kWh och laddning sker via AC eller CCS2. Priset på pickupen är ännu inte känt. Isuzu D-Max BEV kommer till Sverige under 2025. WWW.ISUZUSVERIGE.SE SVERIGEPREMIÄR FÖR ANRIKT SYDKOREANSKT PICKUPMÄRKE KGM, FRAM TILL 2022 känt som SsangYong, är ett av Sydkoreas äldsta bilmärken med en historia som sträcker sig tillbaka till 1954. Nu har bilmärket premiär i Sverige, och det med utrullandet av två modeller – Musso Grand och Rexton. Båda pjäserna utmärker sig som ”förträffliga drag- och terrängbilar” med kraftfull dragkapacitet på 3 000 kg samt inkopplingsbar fyrhjulsdrift med lågväxel. Mer specs lär offentliggöras framöver. Totalt ska KGM släppa fyra nya elektriska fordon inom två år, som bygger på en ny EV-plattform anpassad för både tvåhjuls- och fyrhjulsdrift. WWW.KGM-AUTO.SE EN VÄRDIG ARVTAGARE TILL TRX? NYA BESTEN RAM 1500 RHO kommer att ersätta (nåja) 1500 TRX i Ram:s line up senare i år. Och redan nu kan vi nog säga att den kommer leverera. Okej, den har på ytan inte riktigt samma muskler som sin föregångare. Fyrhjulsdrivna 1500 RHO besitter 540 hästkrafter kontra 1500 TRX:s 702 hästar. Vridmomentet hos 1500 RHO uppgår till 706 Nm. Men det här är en kapabel off-road-bil, som enligt Ram går från 0–100 km/h på 4,6 sek. Priset startar på 69 995 dollar, vilket konverterat till svenska riksdaler blir drygt 774 000. WWW.RAMTRUCKS.COM 23