Maskinkontakt 1
Transport MK 7-21 Nordens första ladd- o tung tra
fi k byggs En plan med skarpa åtgärder för att accelerera omställningen till fossilfria transporter börjar nu verkställas i Göteborgs Hamn. Första åtgärden: Nordens första publika station för laddning och vätgas för tung trafi k, som tas i bruk redan under 2022. I februari presenterades Tranzero Initiative – ett samverkansprojekt mellan Volvokoncernen, Scania, Stena Line AB och Göteborgs Hamn AB i syfte att accelerera omställningen till fossilfria transporter till och från hamnen. Då initierades en genomgripande studie av landtransportfl ödena till och från hamnen – nu fi nns en skarp åtgärdsplan som tar initiativet från teori till praktik. Hamnen har som mål att minska koldioxidutsläppen för transporter till och från hamnen med 70 % till 2030 – på landsidan behöver koldioxidutsläppen minska med 23 000 ton inom 031-området för att målet ska nås. – Totalt sett går omställningen för långsamt idag för att vi ska kunna ta det här i mål. Det fi nns ambitioner och lovvärda initiativ i transportsektorn, men det behövs en betydligt större samverkan för att kunna ta det helhetsgrepp som krävs för att kickstarta en snabbare omställning. Därför startades Tranzero Initiative, säger Elvir Dzanic, VD på Göteborgs Hamn AB. Genom analys av portdata från en miljon lastbilspassager i hamnen, 1000 enkätsvar från chaufförer och åtskilliga djupintervjuer med speditörer och åkerier har ny kunskap kring fl ödena framträtt, och därur en strategi med konkreta åtgärder för hur fl ödenas utsläpp ska reduceras snabbare. Elektrifi erade fl öden första halvåret 2022 – Vi har identifi erat lastbilsfl öden med egenskaper som är synnerligen lämpade att ställas om. Det handlar främst om fl öden som är mycket repetitiva, rör sig över korta avstånd och som parkerar på nattdepå. Under första halvåret 2022 ska vi ha lastbilsfl öden i hamnen med elektrifi erade fordon, säger Elvir Dzanic. Inom ramarna för Tranzero Initiative har man tagit fram en rad åtgärder som ska implementeras i transportsystemet till och från Göteborgs Hamn inom de närmsta 1–2 åren och några på lite längre sikt. Åtgärderna kommer att presenteras i takt med att de är redo att rullas ut. – I närtid handlar det exempelvis om en rad incitament i terminalerna som gynnar fossilfria transporter i hamnen och åtgärder där åkerier, speditörer, varuägare och inte minst stat och region är viktiga för initiativet. Vi har god dialog med alla inblandade kring deras roller, säger Elvir Dzanic. 62 www.maskinkontakt.se Nordens första publika station för laddning och vätgas för tung trafi k Först ut bland åtgärderna blir Nordens första publika station för laddning och vätgas för tung trafi k. Det är Circle K som kommer att driva stationen som kommer att kunna erbjuda el, vätgas och biobaserade fl ytande bränslen. – Vi är glada att redan under nästa år kunna börja leverera de första åtgärderna inom Tranzero Initiative. Vi har under många år jobbat med omställningen mot fossilfria drivmedel när det gäller fl ytande produkter och elladdning för personbilar. Nu tar vi nästa steg med elladdning och vätgas för tung trafi k. Ett stort och viktigt steg för omställningen mot en fossiloberoende vardag, säger Johan Söderberg, Director Fuel på Circle K.