Dagens Transport & Logistik 1
Eirill Mehammer samordnar pilotstudierna och den
nordiska samarbetsplattformen inom projektet ”Nordic roadmap”. FOTO: ANDERS CARLSSON Ett av projekten inom ”Green Transition of the Transport Sector” ska undersöka hur metanol fungerar som bränsle för fartygstrafiken mellan Göteborg och Fredrikshavn jämfört med alternativ som biobränslen och elektricitet. FOTO: STENA LINE Klimatsmarta fartygsbränslen, cykling och elflyg ska ge Norden grönare transporter Nordiska Rådets samarbetsministrar har sjösatt ett forskningssamarbete kallat "Green Transition of the Transport Sector”. Fem projekt för att sänka koldioxidutsläppen inom transportsektorn ingår, bland annat alternativa fartygsbränslen, elflyg och cykling i städer. Projekten presenterades nyligen under Nordic Green Transport Forum i Göteborg. AV ANDERS CARLSSON P 22 rojektet ”Nordic Roadmap” fokuserar på över gången från fossila bränslen inom sjöfart till tre utvalda bränslen: väte, ammoniak och metanol. Målet är att identifiera hindren för bränsleövergången och att skapa en färdplan för att övervinna dem. Det sker bland annat genom pilotstudier för gröna sjöfartsstråk, vilket definieras som en sjöväg med nollutsläpp mellan två eller flera hamnar. – I vårt fall, i Norden, har vi identifierat en lång lista med 81 potentiella gröna sjöfartsstråk baserat på AIS-analys och energiförbrukning, Och bland denna långa lista har vi valt ut tre för pilotprojekten, sa Eirill Mehammer, som samordnar pilotstudierna och den nordiska samarbetsplattformen inom ”Nordic roadmap”-projektet. l Det första pilotprojektet fokuserar på Esbjergs hamn och ett potentiellt stråk till Ingham i Storbritannien. Här testas ammoniak som bränsle med produktion av ammoniaken runt Esbjergs hamn. l Det andra gäller sträckan mellan Göteborg och Fredrikshavn med inriktning på metanol som bränsle, jämfört med alternativ som biobränslen och elektricitet. l Den tredje gäller sträckan Oslo– Amsterdam med vätgas som bränsle. – Det finns mycket begränsad användning av nollutsläppsbränslen i Norden i dag, eller i världen. Vi har sett några första initiativ för gröna sjöfartsstråk, men vi är fortfarande i förberedelsefasen. Så vårt mål är 10 DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 3 2024