Lokaltidningen Kanalen 1
4 LOKALTIDNINGEN KANALEN I ÖSTERÅKER OCH VAXHOLM
• NR 31 • VECKA 31 • ONSDAG 29 JULI • 2020 • ÅRG 25 samhälle &politik notiser Överklagandet om arvodena i Österåker avslås n POLITIK I december 2019 överklagade Socialdemokraterna till Förvaltningsrätten kommunstyrelsens beslut om inrättande av kommunstyrelseberedning och flera andra beslut rörande arvodesfrågor. S ville pröva om arvodena var lagliga och om det förekommit jäv i samband med besluten. Förra veckan kom Förvaltningsrättens dom, som avslår samtliga överklaganden med hänvisning till att det inte finns något som klargör att besluten skulle vara olagliga. S skriver i ett pressmeddelande att man överväger ett eventuellt överklagande av domen. JA Polis sköt man i Åkersberga n SAMHÄLLE I fredags förmiddag blev en man skjuten av polis i ett skogsområde nära Åkers kanal. Polispatrullen letade efter mannen efter att anhöriga till honom larmat polis då han ska ha sagt åt dem att han ämnade ta sitt liv och lämnat bostaden med ett vapen. Polispatrullen upptäckte mannen i ett skogsområde och försökte tala med honom. Mannen riktade då ett vapen mot poliserna. En av poliserna sköt verkanseld och träffade mannen i nedre delen av kroppen. Mannen fördes till sjukhus i ambulans och var då vaken och talbar. Han greps misstänkt för försök till mord och vapenbrott och polis följde med till sjukhuset. JA Eldning avråds i hela länet igen n SAMHÄLLE I början av juli rådde först avrådan och senare även eldningsförbud i hela Stockholms län, på grund av torkan. Det upphävdes då vädret blev mer ostadigt och regnskurarna blötte upp skog och mark, men nu, när det torra och soliga vädret är tillbaka så har räddningstjänsterna i Stockholms län infört en så kallad avrådan av eldning. Alltså inget förbud, men man bör vara extra försiktig och helst avstå från att elda på allmänna platser. Avrådan gäller tillsvidare i hela Stockholms län. JA ”PÅ 1930-TALET EXPERIMENTERADES det mycket med motorbåtsracers. NVII har en väldig originell form med en så kallad torpeder akter. De som jag svikit från originalet är att där satt rodret fram och motorn var en flygplansmotor. Jag har satt rodret bak och motorn är en V8 från Rolls Royce på 220 hästkrafter”, säger Joakim Funhammar. Foto: lotta HenrIksson Med förkärlek för klassiska motorbåtsracers Det finns de som renoverar gamla båtvrak på fritiden. Sedan finns det de som med hjälp av originalritningar bygger replikor av gamla bortglömda båttyper. Ljusteröbon Joakim Funhammar är en av dem. Han har lagt ner tusentals timmar på att bygga två vackra och smäckra skönheter. För några år sedan byggde Joakim Funhammar en klassisk motorbåtsracer. – Meningen var att jag skulle bygga en släpjolle men så såg jag ritningarna på en gammal Chriscraft replika i mahogny ritad av Glen L i USA. Då tänkte jag att den här måste gå att bygga själv, säger han och berättar att han inte hade några tidigare erfarenheter från att bygga båtar eller att arbeta med trä, berättar Joakim, och fortsätter: – Jag har arbetat som bil- och bussmekaniker samt byggsmed. Idag jobbar med förpackningsmaskiner och stora industribläckstråleskrivare som servicetekniker. Båten Miss Elin blev klar för åtta år sedan, efter 1,5 år och 1100 arbetstimmar i ett alldeles för litet garage i Åkersberga. Joakims dotter fick sedan båten i 18-årspresent. Suget efter ett nytt projekt fick Joakim att bläddra på olika internetsidor och båtforum. Han fastnade för ett inlägg om en båtracer konstruerad av Carl Plym på Neglingevarvet, NV II från år 1926. Då inte båten fanns kvar och orginalritningarna inte var kompletta började han sitt detektivarbete. – Det lär finnas en kopia, byggd på 1930-talet, på ett museum i Finland men jag har inte sett den, säger Joakim och drar av båttäcket. Genast blottas en smäcker klarlackad båtkropp vars form påminner om en upp och nedvänd båt, med kölen uppåt och en botten svagt utformad plant nedåt. – De visste inte riktigt hur de skulle göra för att det skulle gå riktigt snabbt. Därför experimenterades det mycket på den här tiden med motorbåtsracers. NVII har en väldig originell form med en så kallad torpeder akter. De som jag svikit från originalet är att där satt rodret fram och motorn var en flygplansmotor. Jag har satt rodret bak och motorn är en V8 från Rolls Royce på 220 hästkrafter, säger han och startar. Det mullrar gott. Joakim påbörjade arbetet med båten den 6 januari år 2015. Fem år och fyra månader senare sjösattes hon. Han beskriver arbetet med båten som roligt och kanske lite nörVI SLAMSUGER OCH SPOLAR Visitkort från Experterna – Service & Tjänster AkersBärgarn STHLM NORRORT BÄRGNING – TRANSPORTER STARTHJÄLP – ASSISTANS - Er skit i våra tankar Bärgning dygnet runt info@ekstrands.net 08-181 181 • info@akersbargarn.se Vi hjälper små- & medelstora företag Bokföring Deklarationer Sanna Årsredovisningar mm. 08-562 792 00 digt men han har fått god hjälp av andra kunniga entusiaster med samma genuina båtintresse för gamla båtracers. – Det roliga med att ha byggt dessa båtar är att få skapa med händerna. Det tråkiga är när man inser att arbetet börjar ta slut. Att man är färdig, säger han och summerar den totala kostnaden för bygget av NV II till cirka 300 000 kronor. Han är medveten om att det är pengar han aldrig får tillbaka. – Men vad gör det? Jag har en jättefin och unik båt som jag är stolt över att äga och köra, säger Joakim Funhammar och beundrar sin NV II där hon ligger vid bryggan. På frågan om han tänker bygga fler båtar blir svaret en aningen tvekande. – Det kanske bli en bil, säger han och skrattar. Agneta Johansson redaktionen@fixmedia.se TIPSA REDAKTIONEN! Du är alltid välkommen att tipsa redaktionen eller skicka in egna texter och bilder. Vi förbehåller oss rätten att välja ut lämpligt material samt att korta ner texter. E-post: redaktionen@fixmedia.se