Marknad Örebro 1
Curt Gruvaeus är styrelseordförande och ägare av
familjeföretaget Toyota Örebro. turnering i november om allting fungerar vilket vi hoppas. Sedan rullar det förhoppningsvis på och jag tror att folk längtar efter att få spela schack igen på vanligt sätt, ”in real life”. Toyota Örebro firar alltså 50 år som återförsäljare så låt oss gå över till det en stund. Jag ber Curt berätta om vägen från Kungsgatan till Lillån och de sedan några år tillbaka nya fräscha lokalerna i Bettorp på andra sidan riksvägen. – Det grundades egentligen i och med att min pappa varit i USA och sett att det som kommer är japanska bilar. Bilarna var redan från början pålitliga och driftsäkra men från början var de rätt tråkiga och mycket av produktionen apade man efter det som redan gjordes i USA. Men efter ett tag så gick man djupare in i verksamheten både tekniskt och ekonomiskt på ett fantastiskt sätt vilket gjort att man numer är föregångare när det gäller ny teknik, hybridteknik och så vidare. Det har hänt otroligt mycket på den här resan. Fortfarande är bilarna otroligt driftsäkra men även attraktiva och snygga. Men var det redan på 1970-talet som den japanska utvecklingen började? – Jag skulle nog vilja säga att skjutsen kom under 1980-talet. Nu är Toyota världens största biltillverkare och lägger ner otroliga resurser på utvecklingen av nästa generations bilar och på produktionen. Man har en stolthet i produktionen som man inte hittar på så många ställen. – Den japanska kulturen att verkligen vara stolt med det man håller på med är ganska likt till exempel mig som småföretagare. Jag är otroligt förknippad med varumärket och stolt över det. Jag känner verkligen att det är viktigt med varumärket. Men var det svårt att få igång försäljningen inledningsvis? – Jomen så var det ju. Det var på en låg nivå de första åren. Men i takt med att produkterna kom och blev mer attraktiva så blev företaget efter hårt jobb mer och mer framgångsrikt. Med tiden ökade antalet anställda för att idag ligga på 45 personer. Var det enbart försäljning till en början eller startade man även med verkstad direkt? – Från början var det enbart försäljning men vi hade ett samarbete med en verkstad som gjorde leveransservice och reparationer. Men så småningom tog vi över verkstaden i egen regi runt 1976. 1981 togs nästa större steg genom att Toyota Örebro flyttade ut sin försäljningsverksamhet från Kungsgatan inne i stan till Lillån på västra sidan om riksvägen. 1988 kompletterade man med en verkstadsavdelning på tomten bredvid försäljningen. 2010 flyttade först Lexus över sin försäljning till östra sidan av riksvägen vid Bettorpskorset och 2012 kom Toyota och övrig verksamhet med bland annat verkstad och däckhotell efter. Hur har bilmarknaden sett ut under de här åren? – Marknaden har gått i cykler, där det 1988 var en rejäl boom, sedan gick det ner till 1993 där det var en rejäl dipp under den ekonomiska krisen. Det gick ifrån 340 000 sålda bilar ner till 124 000 bilar. Men från 2005 någonstans har det legat på en rätt stabil och hög nivå. Hur ser du på framtiden när det kommer till bilförsäljningen? – Det är väldigt intressant att kolla på framtiden med elbilar, hybridbilar och plug-in hybrider men det Toyota tror på, fast på lite längre sikt är bränslecellsbilar, alltså vätgas. De har fördelen att de enbart släpper ut vattenånga. Var i utvecklingen ligger det? – Du kan köpa en idag men problemet är infrastrukturen, det vill säga att du inte kan tanka den varsomhelst, så just nu finns det till exempel inget tankställe i Örebro. Men nu är det el som gäller hos politiker och branschen låter det som i en okunnigs öron? – Toyota tror att elbil kommer att vara en viktig bit men inte så stor som elhybrid och plug-in hybrider som kommer att vara dominerande. För när det kommer till elhybrid finns det inga begränsningar när det kommer till infrastrukturen med tankning. En plug-in kan du ladda hemma 19