Hemma i HSB Göteborg 1
Vattenskador är de absolut vanligaste försäkrings
ärendena inom HSB Göteborg. Många vet inte om att om en granne orsakar en vatteläcka som ger skada i din lägenhet är det din försäkring - och inte föreningens - som får täcka kostnaderna för återställningen. egen hemförsäkring. En del föreningar har ett kollektivt bostadsrättstillägg, vilket är att föredra då det blir enklare för föreningen att hantera ärendet tillsammans med ett och samma försäkringsbolag, säger han. En vanligt förekommande vattenskada beror på avloppsstopp och vatten som trycker upp från stammen. Då ansvarar föreningen för sina delar och medlemmen för sin del. Men Niklas Kenamit berättar att föreningen kan ställa krav på medlemmen för sina kostnader om man ser att det är medlemmen som varit vållande och försumlig – till exempel spolat ner fel saker i toaletten. – I utredningen som alltid görs kommer det att stå var stoppet satt. Om det då endast är en lägenhet som varit kopplad till den stammen kan det vara ett bevis för att medlemmen är vållande till skadan. Medlemmen får då ett regressbrev tillsammans med ett krav på ersättning för föreningens kostnader. Brevet avslutas vanligtvis med att man ska kontakta sitt försäkringsbolag för att få hjälp i ärendet. Det är olika hur utfallet blir men ytskikten är något som försäkringsbolagen nästan alltid tar på sig. En brf har inget juridiskt stöd för att kräva att medlemmen har en hemförsäkring. I HSBs stadgar för bostadsrättsföreningar står dock angivet att en bostadrättsinnehavare bör teckna försäkring som omfattar dennes underhålls- och reparationsansvar som följer av lag och stadgar. n Det här händer vid vattenskada i en brf 1. Felanmäl: Den som upptäcker en vattenskada ska göra en felanmälan till styrelsen eller till HSB. På kvällstid kontaktas jouren. 2. Fuktutredning: Styrelsen, jouren eller fastighetsskötaren skickar ärendet till förvaltaren, om en sådan finns. Oavsett vilket läckage det handlar om tar förvaltaren dit en fuktutredare som lämnar en fuktrapport. Rapporten är viktig för medlemmen som ska lämna rapporten till sitt försäkringsbolag. 3. Uttorkning/rivning: Rivning och torkning av vattenskadan är vanligt förekommande. Torkningen kan ta cirka fyra till sex veckor. Ibland kan den som äger lägenheten inte bo där under tiden. Då är det medlemmens hemförsäkring som får ta kostnaden för annat boende. 4. Reparation: Förvaltaren beställer åtgärder från snickare eller rörläggare. De åtgärdar de delar som föreningen är skyldig att fixa till. Om föreningen är skyldig till hela skadan kan snickaren sköta dialogen även med de drabbade medlemmarna. Ska föreningen och medlemmen dela på reparationen sköter föreningens snickare rivning och uttorkning – även hos medlemmen – men återställer sedan endast föreningens ytor, där det ingår att sätta gipsskivor. Golvläggning samt spackling och målning av väggar är medlemmens ansvar. HEMMA I HSB 3.2023 / Göteborg