Nordisk Infrastruktur 1
En vision om hur stationsområdet kan se ut när al
lt är färdigt. ILLUSTRATION: VISULENT Tråget är utformat för att i framtiden kunna förlänga plattformarna á och därför har vi valt att överklaga till Mark och Miljööverdomsstolen att få den nivå som vi begärde från början – att leda bort allt vatten, säger Johan Hjertström. Denna dom kan dock dröja och i nuläget får Varbergstunneln öppna med tillstånd att leda bort endast 600 liter vatten per minut. – Vi hoppas att det innebär att vi kommer att kunna starta trafiken som planerat nästa år för vi ser nu att vi förhoppningsvis kommer att 60 klara oss under 600. Men problemet är inte främst här och nu. Däremot finns det en risk för framtiden. Den som ska förvalta anläggningen får sitta med en dom som är alldeles för tajt och sen får vi ändrade klimatutmaningar med med mer nederbörd och förändrade grundvattennivåer, säger Johan Hjertström. Betongtråget spändes fast En annan stor utmaning för projektet är det långa öppna betongtråg som förbinds med bergtunneln i söder via en betongtunnel. Tråget ska bland annat rymma plattformarna för stadens nya station. Det blir en mellanplattform och en sidoplattform med 250 meters längd. Men tråget är utformat för att i framtiden kunna förlänga plattformarna norrut med 100 meter. – Vi valde ett betongtråg eftersom det saknades en naturlig plats där vi kommer ut i ytläge från berget. Det handlar om en cirka 900 meter lång sträcka för att lutningen ska bli rätt för att tågen ska kunna ta sig upp, säger Johan Hjertström. Byggtekniskt har även tråget haft några utmaningar. – Vi hade tidigt en del diskussioner om hur vi skulle fästa tråget. Vi fäster det ju i berget och borrar ner oss och sätter det med stag. När vi släpper á NORDISK INFRASTRUKTUR nr 5 2024