Marknad Örebro 1
MARKNAD ÖREBRO MÖTER LAJAC ÄR INNE I EN UTVECKLIN
GSRESA – VD ALMIR KARAHODZIC HÅLLER KOLL PÅ FARTEN OCH RIKTNINGEN TEXT: PELLE BLOHM FOTO: ANGELICA LILJENROTH Lajac är ett grossistbolag som tillhandahåller produkter, kompletta utsugssystem samt centraldammsugning för all tillverkande industri som alstrar damm. Tillsammans med sina kunder som utför installationer så förbättrar de luften för de människor som arbetar inom industrin. Marknad Örebro har träffat vd Almir Karahodzic för att få veta mer om historien bakåt, var man är nu och vilken riktning pilen pekar mot framtiden. – Jag har jobbat i den här branschen sedan 1998, säger Almir Karahodzic. Jag och Lars Alm, som är ägare och grundare av Lajac, har jobbat ihop tidigare i ett annat bolag. 2006 blev jag erbjuden att börja jobba på Lajac som sälj-och marknadschef och 2016 antog jag rollen som vd i bolaget. Vi sitter och pratar i Lajacs huvudkontor vid Maskingatan 16 i Örebro. Jag får en stark känsla att jag varit i samma byggnad tidigare och det stämmer då ett annat företag i en helt annan bransch jag varit i kontakt med hyrde lokalerna innan Lajac köpte fastigheten i mars 2022. Företaget Lajac återfinns numera på två adresser vid samma gata. En liten bild av den utvecklingsresa vi snart ska prata mer om och som även leder oss ut i Europa. Lajac startades 2001 av Lars Alm och fram till 20052006, så hade bolaget byggt en stabil exporthandel och etablerat sig på den svenska marknaden. – Det bolag som jag och Lars Alm jobbade i tidigare blev uppköpt i flera led och det gav en viss instabilitet. 16 Både Lars och jag delar därmed samma syn på att bolaget Lajac ska utvecklas och drivas i privat ägo. Bröt ni er ut då eller hur gick det till? – Året 2006 började den expansiva fasen på Lajac då vi fick en agentur från ett danskt företag för att representera det i Sverige. En agentur som har hanterats av företaget där både Lars och jag jobbade tidigare. Så över en natt förändrades förutsättningarna där också flera duktiga medarbetare valde att börja jobba på Lajac. 2006 gav det ett sådant eko att vi dubblerade omsättningen första året, sedan fortsatte expansionen både under 2007 och 2008. Hur var den processen? – Det var en tuff resa trots den positiva utvecklingen och expansionen. Därefter kom den ekonomiska krisen i världen under 2009 som förvisso inte påverkade oss avsevärt men det gav oss en chans att stanna upp och planera våra framtida förutsättningar. Med andra ord så fick vi möjlighet att strukturera om bolaget. Hur såg det ut? – Fram till 2009 så bedrev vi flera olika typer av försäljning via ett bolag för att besvara alla kunders behov. Men vi insåg rätt snabbt att vi måste renodla verksamheten för att kunna öka omsättningen och vinsten. Vi startade vår fokus på export i större utsträckning med fortsatt inriktning på processventilation och centraldammsugning, det vill säga produkter och systemlösningar för all industri som alstrar damm. Vad innebar det för er i den fasen ni var i då? – Vi hade försäljning av olika typer av produkter och tjänster. För att öka omsättningen, framför allt exporten, så var vi tvungna att renodla Lajac genom att starta flera bolag och bilda en koncern. Vi ändrade strukturen där moderbolaget Lafa AB blev ägare till Lajac AB med fokus på grossistförsäljning och all export tillsammans med ett systerbolag Teknik- och Filtersystem AB med inriktning på totalentreprenad inom samma bransch. Tittar man på Lajacs bolagsträd så ser man att det idag under Lafa AB ligger fyra olika bolag, sedan har Lajac egna bolag på nio olika platser i Europa samt ett produktionsbolag som tidigare låg utanför Göteborg men som nu är flyttat till Örebro. Lajac är fortsatt motorn i hela koncernen med den första utlandsetableringen i Finland 2010. – Vi ville genom utlandsetablering öka närvaron till våra kunder, snabbare öka marknadsandelarna och finnas tillgängliga mer lokalt vilket vi anser är viktigt. På samma sätt vill vi att de personer som ansvarar för våra bolag i Europa även ska vara delaktiga i bolaget genom delägandeskap. På så sätt förstärker vi intresset för stark och långsiktig utveckling. Är alla delägare? – Vid uppstart har vi erbjudit minoritetsdelägarskap för nyckelpersoner som ansvarar för våra bolag ute i Europa. Dessa personer finns nu i flera länder som driver Lajacs utveckling och expansion framåt samt varumärkesuppbyggnad på den europeiska marknaden. – Det är något som vi har skapat och jag tror bestämt att det är ett vinnande koncept. Det är en väldigt nischad marknad och den tekniska kunskapen i det här är väldigt svår att lära sig. Det finns ingen utbildning