Maskinkontakt 1
Grus • Demolering • Återvinning • Gruvnäring • UT
RUSTNING Grus, Demolering, Återvinning UTRUSTNING MK 10-21 MK 4-21 Fredheims oktoberdagar 21–23 oktober i Spydeberg Oktoberdagarna 2021 h ZERO från Keestrack, Neu na 2021 ZERO från Keestrack, Neu På Fredheim Maskin har man nu valt att ta bort dieselmotorn helt från maskinen på merparten av sina modeller. Keestrack var den första maskintillverkaren som tillverkade ett löstagbart motorpaket på sina elektriska larvgående maskiner. Den här lösningen blev snabbt väldigt uppskattad av kunderna. – Nu ser vi att fl er och fl er leverantörer på marknaden kopierar vårt koncept, säger Erik Olausson på Fredheim Maskin. – I grund och botten fi nns det nästan inga goda skäl att behålla dieselmotorn inbyggd i maskinen, så därför fl yttas den ut från maskinen eller tas bort helt och hållet, fortsätter Erik. Vi uppmuntrar våra kunder att ansluta "Zero" -modellerna till elnätet för sparat underhåll, lägre driftskostnader och naturligtvis noll utsläpp. Maskinerna kommer i stor utsträckning att vara utrustade med kabel både för produktion och förfl yttningar, och eventuellt också med batterier. Genom att ta bort dieselmotorn så skapar vi en maskin som inte ger några utsläpp. Fördelar med att plocka bort motorpaketet frå * Total valfrihet av energikälla. Nätström, motorpaket eller annan alternativ kraftkälla. * Även en äldre maskin kan drivas med nyare drivkällor, till exempel en steg V motor, eller kanske en motor som går på biogas eller vätgas. Fler alternativ kan dyka upp i framtiden. * En motor som inte är inbyggd utan som sitter monterad på ett larvburet chassi kan enkelt både fl yttas och säljas. Passar bra om nätansluten el plötsligt skulle bli tillgängligt. * Genom att ta bort motorn avlägsnar man den känsligaste komponenten från maskinen. Detta ger såväl längre livstid som lägre reparationskostnader (upp till tre gånger längre livstid på maskinen) *Krossar och sorteringsverk kan ha en livstid på 10–15, ibland till och med upp till 20 år, men alla vet hur svårt det är att hitta motorer till maskiner som är så gamla. En extern motorlösning eliminerar det problemet. * Eftersom dieselmotorn inte sitter monterad i maskinen, så kan den enkelt tas med hem för service och reparationer utan att hela maskinen måste fl yttas. * Kostnadsbesparingar för fi lter, service och reparationer. Motorerna är inte längre utsatta för damm och vibrationer. * En elmotor har en enklare och mer driftsäker konstruktion än en modern dieselmotor. Den har färre delar och man behöver inte oroa sig för fi lterrengöring, bränsleblandning eller avgasrening. * Minskad transportvikt Keestrack K5e, K7e fi nns från med 2022 endast utan inbyggd dieselmotor. STEG 5 elverk kan köpa till. Över 80 % av alla Keestrack, Telestack och Neuenhauser som levereras från Fredheim Maskin kommer från och med nu vara utan inbyggd dieselmotor. Kunder som fortsatt önskar inbyggd motor kommer dock att kunna få det. För kunder som inte har tillgång till nätström så har man utvecklat larvburna motorpaket i olika storlekar. Här får kunden hjälp att välja lämplig storlek beroende på storleken och antalet maskiner som ska drivas. Lokalt producerad grön el kan också vara ett kostnadseffektivt alternativ för en del kunder, till exempel genom solceller på taket på industribyggnader eller närbelägna vindkraftverk. 64 www.maskinkontakt.se Telestack lanserar Telestack TC621 REV ZERO. En maskin helt eldriven utan inbyggd motor.