Marknad Öresund 1
NYHETER Therese Sinter, nationell #addher-ansvari
g. Pontus Petersson, VD och koncernchef för Sverige och Danmark SOGETI TOPP 2 NÄR KVINNOR RANKAR ARBETSGIVARE FOTO: PRESSBILD Karriärföretagen har under perioden oktober 2024 till februari 2025 genomfört en omröstning i sitt eget och andra studentoch Young Professionals-nätverk, bland de kvinnliga medlemmarna. Frågan de fått svara på är ”Vilka anser du är de tre mest attraktiva arbetsgivarna bland de som utsetts till Karriärföretag 2025?”. Detta har resulterat i en topp 10-lista över vilka arbetsgivare som är mest attraktiva enligt kvinnor inom åtta olika kategorier varav en är “Tech”. Sogeti, med 21 kontor runt om i landet, bl a i Helsingborg, Linköping, Malmö och Norrköping har fått utmärkelsen ”Karriärföretag” tio år i rad, och har alltså nu, än en gång, rankats högt på Topp 10-listan över de mest attraktiva arbetsgivare för kvinnor i Sverige och klättrar till plats två i Tech-kategorin. − Vi är jättestolta över att ha klättrat på listan och att Sveriges tech-kvinnor rankar oss så högt igen, för det är en målgrupp vi är mycket angelägna om att attrahera. I år planerar vi att anställa minst 300 personer i Sverige, och hoppas att många kvinnor söker sig till oss. När det gäller gender balance är vi outtröttliga. Med konkreta externa initiativ försöker vi röra oss och branschen i rätt riktning, säger Aron Östergård HR-chef på Sogeti i Sverige. Sogeti har sedan många år en framåtlutad och pragmatisk ansats i sitt gender balance-arbete både inom företaget och i den bransch Sogeti verkar. Med konkreta initiativ som #addher, ett av Sveriges största nätverk för kvinnor i IT-branschen, mentorskapsinitiativet Match&Go, #addher awards, en nationell utmärkelse som lyfter och synliggör IT-/Tech-kvinnor över hela landet, och poddserien “Vadå IT-tjej?” vill Sogeti outtröttligt få upp ”gender balance” på agendan och få till en positiv förändring. − Actions speak louder than words när det gäller att driva förändring. Vår andraplats på listan visar att Sveriges kvinnor uppmärksammar och ser positivt på det vi gör och det är också ett bevis på vårt engagemang och hårda arbete för att skapa en attraktiv arbetsplats för kvinnor. Nästa gång drömmer jag om att nå förstaplatsen, säger Therese Sinter, nationell #addher-ansvarig. ® 8 Öresund INTERSPORT I SVERIGE OCH DANMARK GÅR SAMMAN FOTO: PRESSBILD INTERSPORT Sverige och INTESPORT Danmark tar ett viktigt strategiskt kliv framåt genom att gå samman. En ny gemensam struktur stärker INTERSPORT:s position på den nordiska marknaden och möjliggör större skalfördelar, förbättrad kundupplevelse och en mer hållbar och effektiv affärsmodell. För att leda den gemensamma organisationen kommer Pontus Petersson, nuvarande VD för INTERSPORT Sverige, att tillträda rollen som VD och koncernchef för den sammanslagna verksamheten i Sverige och Danmark. Genom ett tätare samarbete inom områden som sortiment, inköp, logistik och digital utveckling skapas starkare förutsättningar att möta framtidens krav och utveckla INTERSPORT som Nordens mest inspirerande sportdestination. Den lokala förankringen i både Sverige och Danmark kvarstår – med fortsatt fokus på att möta kundernas behov på respektive marknad. -Genom att kombinera våra styrkor och erfarenheter kan vi utveckla en ännu starkare sportdestination i Norden, säger Pontus Petersson, VD för INTERSPORT Sverige. -Sammanslagningen är en del av vår tillväxtstrategi och skapar en ny grund för att stärka samarbetet med våra varumärkespartners och erbjuda en ännu mer inspirerande och dynamisk arbetsplats för våra engagerade medarbetare. Efter sammanslagningen kommer INTERSPORT i Sverige och Danmark att ha en omsättning på cirka 3,5 miljarder sek och omkring 2 200 medarbetare fördelade på 156 butiker i de två länderna. Samtidigt kommer INTERSPORT att samarbeta med över 1 850 idrottsföreningar i Sverige och Danmark. Sammanslagningen är en del av bolagets långsiktiga strategi för att utveckla varumärket, möta framtidens krav och skapa värde för kunder, medarbetare och samarbetspartners i sportbranschen. Med en stark nordisk närvaro, fortsatt satsning på digital utveckling och en lokal förankring i båda länderna tar INTERSPORT nästa steg i utvecklingen av framtidens sportdestination – där kundupplevelsen, gemenskapen och rörelseglädjen alltid står i centrum. ® REKORDFÖRSÄLJNING FÖR BOULEBAR FOTO: PRESSBILD Trots dyster ekonomi och fortsatt trög inhemsk marknad under andra halvåret 2024 ökade Boulebar Group sina intäkter och satte ett nytt försäljningsrekord för helåret. Bakomliggande förklaring till omsättningsökningen var succé för Boulebar i Southbank och nyöppningen i Spitalfields i London, och fortsatt framgång på den danska marknaden. Nettoomsättningen för helåret uppgick till 257 miljoner kronor, vilket var 22 miljoner kronor högre än motsvarande period föregående år. Det är första gången försäljningen i bolagsgruppen överstiger en kvarts miljard kronor och det är såklart en milstolpe. Företagets grundare och koncernchef, Henrik Kruse, sammanfattar 2024: -Våra Boulebarer i London är en riktig framgång. Och teamet i Storbritannien är väldigt bra! Att ha två pétanque-barer mitt i London är jättekul, och vi är mycket glada över att kunna skapa Boulebar-fans på en ny marknad. Men allt är inte solsken och rosévin. Samtidigt som företaget firar sina internationella framgångar, erkänner man de ihållande utmaningarna på hemmamarknaden. Stigande driftskostnader, särskilt inom hyra och personal, fortsätter att påverka lönsamheten i Sverige. -Om vi tittar på hyrorna ur ett internationellt perspektiv så är Sverige oerhört dyrt. Det här kommer bli en viktig framtida fråga för oss och för vår bransch, kommenterar Kruse. Kanske bör fastighetsägarna i Sverige fundera på framtiden när avtalen börjar gå mot sitt slut. Förhandlingarna kommer bli många. Många i retailbranschen har redan agerat och restaurangaktörer kommer förmodligen också att agera kraftfullt. Marginalerna kommer att vara för låga för många i branschen. Boulebar är i stort nöjda med året och fortsatt övertygade om sin tillväxtstrategi. Försäljningssiffrorna är självklart glädjande, men Henrik Kruse är inte förvånad. -Det är uppenbart att vi har något unikt och attraktivt att erbjuda våra gäster. Boule pétanque är det mest inkluderande tävlingsspelet i världen, avslutar han. ®