Marknad Östergotland 5 1
uppträder ihop både till varandras låtar och olik
a covers, inleder Lasse. Han fortsätter: – Jag har haft ett hus i Malaga i Spanien i 35 år, där jag bor under delar av året, och påminns ständigt om hur spanjorerna på kvällarna umgås i flera generationer. Det är både farmor och farfar, mormor och morfar, barn och barnbarn som träffas och har roligt tillsammans. Detta ville vi skapa i Sverige också och precis så har det blivit med Diggiloo. Det är en show med artister för alla åldrar. Patrik Krall, som är vd för arrangören Krall Entertainment, lyfter fram drivet och nytänkandet i arrangemanget – som aldrig slår sig till ro. – Något som också sticker ut är att vi inte bara erbjuder numrerade sittplatser, utan publiken kan till ett mycket billigare pris även sitta lite längre bak där de tar med sig egna stolar och filtar. Och trots att vi har en massa serveringar med mat och dryck är det tillåtet att ha med egna matoch fikakorgar. Sedan ingår bland annat hoppborgar, ansiktsmålning och annat för barnen, som gör det till ett event för hela familjen och en riktig helkväll med start redan på eftermiddagen för de som vill, framhåller han. Flest tillfällen har Jessica Andersson varit med – inte mindre än 18 gånger… – Eftersom vi förnyar oss och varierar artisterna, bland annat med vinnare i senaste Idol och deltagare i den senaste Melodifestivalen, är det viktigt med trygghet också – och den står Jessica verkligen för. Hon levererar varje gång, samtidigt som hon är omtyckt och populär både hos de andra artisterna och publiken, säger Lasse. Kontinuitet står även Lasse och Patrik för, liksom kapellmästaren Robin Svensson och regissören Sandra Koffner. De tillsammans med produktionssekreteraren Viktoria Westerberg har sin första träff inför kommande års show i början av december. Detta efter att Patrik Krall valt ut artisterna, som sedan presenterats för media. – Totalt är vi 17 heltidsanställda på Krall Entertainment och av dessa är vi en stab på 8 till 10 personer som jobbar året runt med Diggiloo. Sedan brukar vi vara runt 80 personer som turnerar på somrarna, med all personal, artister och bandmedlemmar inräknade, berättar Patrik. Hur fortsätter förberedelserna inför turnén efter ledningsteamets första träff i december? – Regissören Sandra Koffner besöker artisterna i början av året för att bland annat höra deras önskemål på egna låtar att sjunga och sedan träffas vi i det kreativa ledningsteamet för att sätta innehållet i årets show. Den här gången var vi hos Lasse i Malaga några dagar. Sedan utformar jag och scenografen Roland Söderberg utseende och scen på de olika spelplatserna, samt logistik. Vi ritar upp var allt från scen till publik, serveringsställen och toaletter ska vara på respektive ställe. Det ska planeras in i detalj och är ett omfattande arbete, inleder Patrik. – De första repetitionsdagarna för artisterna brukar vara i slutet av april, denna gång hemma hos den medverkande artisten Anders Bagge. Sedan fyra dagar i juni och avslutningsvis sex dagar i Elmia i Jönköping – där scenen byggs upp och allt finslipas inför premiären. Därefter är det full fart hela sommaren. Artisterna kan åka i en dubbeldäckare, men vissa som har med sina familjer tar egna bilar, tillägger han. Vad har du själv för bakgrund i branschen? – Jag lärde känna och började jobba med Joe Labero 1991 och har sedan dess gjort alla hans shower i Sverige. Samtidigt har det blivit allt fler event genom åren och vi är i dag ett av landets fem-sex största produktionsbolag inom nöjesbranschen. På senare tid har vi bland annat arbetat med julshowen Christmas Night, GES, Danny Saucedo, Orup och musikalen Hair. Men Diggiloo är genomgående allra störst som arrangemang och omsätter varje år ungefär 80 miljoner kronor. Det involverar många personer runtom i Sverige. På varje spelplats är det även minst ett 50-tal lokala personer som jobbar med allt från parkering till insläpp och annat. Och det är väldigt mycket kärlek och värme, berättar Patrik Krall. ® Östergötland 13