Lokaltidningen Kanalen 1
2 LOKALTIDNINGEN KANALEN I ÖSTERÅKER • NR 10 • VE
CKA 10 • TISDAG 5 MARS • 2024 • ÅRG 29 insändare & debatt Kanalen för dig? V Hur viktig är LÄSARBILDEN arje vecka hör läsare av sig till Kanalen. Oftast får vi glada tillrop, ibland får vi kritik. För två veckor sedan utgick krysssidan temporärt för att ge plats åt annonser som möjliggör att vi över huvud taget kan ge ut tidningen. Då gick telefonerna varma här på kontoret, när förtvivlade Österåkersbor undrade hur de nu skulle roa sig. Glädjande för alla var krysset tillbaka veckan därpå. Liknande reaktioner får vi de få gånger som tv-sidan inte är med. Ofta får vi nyhetstips från läsare. Som tidning gör vi ständigt avvägningar om vad vi ska skriva om utifrån nyhetsvärde och allmänintresse. Även om vi har en stor upplaga och når ut till samtliga hushåll i Österåker så är Kanalen en liten lokal veckotidning och har inte möjlighet att göra lika resurskrävande djupgrävande reportage som de stora tidningarna eller riksmedia. Det är också en fråga om platsutrymme. Kanalen är helt annonsfinansierad och vi måste varje vecka anpassa sidantalet efter budget, det vill säga hur mycket annonser vi sålt. Enligt en undersökning gjord av Österåkers kommun och SCB läser nästan 80 procent av Österåkersborna Kanalen för att ta del av nyheter som rör kommunen. En av de självklara anledningarna till det är att tidningen är gratis och når ut till alla brevlådor. En annan är förhoppningsvis att invånarna finner tidningen läsvärd och intressant. Frågan är hur många som skulle läsa tidningen om den var prenumererbar och kostade pengar eller bara fanns tillgänglig på nätet. På flera orter ute i landet har lokaltidningar försvunnit, vilket skapat så kallade vita mediefläckar, något som i sin tur kan ses som ett demokratiproblem. Kanalen försöker vara en nyhetsbärare och ett kitt som binder samman Österåkersborna, dels genom att rapportera nyheter inom samhälle, sport och kultur, dels genom att publicera insändare, familjesidor med födelsedagshälsningar och dödsannonser samt annonser från lokala verksamheter, såväl kommun som näringsliv som vill nå ut till alla kommuninvånare. Även om du är nyinflyttad och ointresserad av lokal sport eller kultur så har du kanske ändå intresse av att ta del av kommuninformation och att veta vad som sker på orten, säljs i butikerna eller vilka tjänster som erbjuds i ditt närsamhälle. Att få ett nummer av Kanalen varje vecka, med eller utan kryss eller tv-sidor, är ingen självklar rättighet, men det är en tjänst som säkerligen skulle saknas om den försvann. Och i värsta fall skulle det kunna skapa ett demokratiskt underskott. ISFRITT på Åkers kanal den 25 februari. Foto KArin GörAs Hur ska Sverige klara av att ta hand om sina äldre? Vård och omsorg av äldre är en ständigt aktuell fråga, framför allt med tanke på den demografiska utvecklingen med en åldrande befolkning. Inom 10 år ökar antalet svenskar över 80 år med 60 procent. Det är en åldersgrupp med många sköra, multisjuka och dementa personer. Äldreomsorgen är så viktig för hela samhället, det är en del av vår sociala infrastruktur. Region, kommuner och privata arbetsgivare slåss om personalen. En av välfärdens största utmaningar är att rekrytera och behålla personal med rätt kunskap och kompetens och kunskap i svenska språket som är nödvändigt i relationen till de äldre och är en förutsättning för att kunna utföra arbetet på ett säkert sätt. Personalens kompetens är av central betydelse för äldre personer i behov av vård och omsorg, inte minst för de många sköra personer som har svårt att föra sin egen talan. Men att hitta personal med rätt kompetens har blivit svårare de senaste åren. Det är färre som vill utbilda sig till undersköterska, ett yrke som är ett av viktigaste för det svenska samhället. Lösningen för att få fler att utbilda sig till undersköterska är att höja lönerna rejält för att få upp yrkets status samt att förbättra arbetsmiljön och ge utvecklingsmöjligheter. Vi är i ett nödläge så detta måste göras snabbt – om inte så kommer många människor att fara väldigt illa. Maria Ullenius (KD) Ledamot Socialnämnden Varför åker bussarna ofta nästan tomma? JESPER ALMÉN redaktionen@fixmedia.se Tipstelefon: 08-540 883 00 Krönikorna i lokaltidningen Kanalen är personliga. Åsikterna i texten är skribentens egna och reflekterar inte nödvändigtvis redaktionens. Det globala utsläppet av koldioxid och farliga partiklar från trafik är stort. Det är dåligt för såväl klimatet som vår hälsa. Några av oss kan lätt minska dessa utsläpp från vår egen bil genom att ta bussen i stället, även om det är lite mindre bekvämt. Varför gör vi inte det? Facebookgruppen ”Buss 683” undersökte nyligen varför man inte nyttjar buss 683 med anslutning till 670 vid Kulla vägskäl för att åka till Stockholm. Man betalar ju för detta via skatter, och många har dessutom SL-kort. En anledning är att 683:an inte går särskilt ofta. Få väljer då bussen. Då resenärsantalet är lågt kan inte SL öka antalet avgångar – moment 22! Din lokaltidning i ÖSTERÅKER Stefan Söderberg VD Ansvarig utgivare stefan.soderberg @fixmedia.se TRYCKERI: Pressgrannar AB 2024 TRYCKUPPLAGA: 19.986 ex. DISTRIBUTION: PostNord 19.786 ex. Utdelas till samtliga hushåll i Österåkers kommun. @lokaltidningenkanalen Lokaltidningen Kanalen ges varje vecka ut av: Trycksak 3041 0174 Sågvägen 19, 184 40 Åkersberga Tel: 08-540 883 00 • fixmedia.se Alla rättigheter förbehålls Fix Media AB. Särtryck eller vidaretryck får ej ske utan Fix Medias medgivande. För insänt material ansvaras ej. Privatmarknad & Familj: privat@fixmedia.se Annonser: annonser@fixmedia.se Jesper Almén Redaktionschef jesper.almen @fixmedia.se Lina Abrahamsson Redaktör lina.abrahamsson @fixmedia.se Jannica Sundkvist Grafisk formgivare jannica.sundkvist @fixmedia.se Lotta Stattin Grafisk formgivare lotta.stattin @fixmedia.se Marie-Anne Borgenengh Annonssäljare marie-anne. borgenengh @fixmedia.se Insändare & Tips: redaktionen@fixmedia.se Agneta Johansson Reporter agge @akersberga.se Inger Lindegren Reporter redaktionen @fixmedia.se Monique Stalås Hörnsten Reporter redaktionen @fixmedia.se Anders G Jakobsson Reporter redaktionen @fixmedia.se Susanne Scantelbury Reporter redaktionen @fixmedia.se Annelie Landén Annonssäljare annelie.landen @fixmedia.se Monika Wikenfors Ekonomi ekonomi @fixmedia.se En annan anledning, som kan vara lättare att lösa, är att anslutningarna på hemvägen är osäkra. Om den lokala bussen 683 åker innan Stockholmsbussen har kommit, kan man få vänta länge, 30 till 60 minuter, på trafikplatsen i kylan och mörkret. Flera ungdomar sa att de undviker att åka buss av den anledningen. Själv upplevde jag nyligen att SL:s app angav en anslutning vid Kulla, men Stockholmsbussen var lite försenad och 683:an var på väg ifrån hållplatsen Vi sprang över is och snö. Chauffören såg oss, stannade och öppnade dörren. Hade 670:an varit en halv minut senare, hade vi väntat en halvtimme i kylan. Chaufförerna försöker hålla tiden, annars klagar vi. Men för att folk ska åka kollektivt är det viktigare att de har tillit till anslutningarna vid trafikplatserna. Chaufförernas instruktioner måste ändras. Vi kan göra det lättare för SL genom att ta bussen när det är möjligt, då kan turtätheten öka. Och SL kan göra det lättare för oss genom att se till att vi inte blir lämnade i sticket, särskilt när appen har lovat oss en anslutning. Det är förutsättningar för minskat bilberoende. Philip Shaw, medlem i Naturskyddsföreningen i Österåkers styrelse Insändare, debattartiklar och läsarbilder Du är välkommen att skicka in insändare på max 1 500 tecken och bilder (fotografens namn måste anges). Vi förbehåller oss rätten att välja ut lämpligt material samt att korta ner och göra lättare ändringar i inskickade texter. Maila till debatt@fixmedia.se Vill du ha chansen att få din bild publicerad i Kanalen? Maila till redaktionen@fixmedia.se T S V K A R N Ä E M N E