Verko 1
YTBEHANDLING VO 2/19 Axalta riktar fokus mot spec
ialanpass- Axalta riktar fokus mot specialanpassning med Golden-Brning med Golden-Bronzeonze SaharaSahara som som 2019 års Automotive Color of the Y 2019 års Automotive Color of the Yearear Den iögonfallande Sahara skänkerDen iögonfallande Sahara skänker vär värme, lyx och kärvhet åt bilme, lyx och kärvhet åt bildesigners och special-designers och specialanpassningsverkstäderanpassningsverkstäder. För första gången i dess femåriga historia delas Axaltas Automotive Color of the Year ut till en kulör som främst är avsedd för specialanpassning av fordon, både i tillverkningsanläggningar och på eftermarknaden. Sahara, en gyllene bronsnyans, får fordon i alla storlekar att utstråla värme, intensitet och styrka – speciellt i de växande globala lastbils- och SUV-marknaderna – och den kan fungera som huvudkulör när man använder sig av två kulöralternativ och med svarta tak. ”På Axalta ser vi att bildesigners är benägna att använda sig av alternativ som inbegriper två kulörer, kontrasterande tak och ränder”, säger Nancy Lockhart, Axaltas Global Colour Marketing Manager. ”Sahara är den sortens kulör som kan utgöra grunden för sådana premiumalternativ.” Sahara, som har sitt ursprung i Axaltas ChromaDyne™serie med kulörer framtagna för globala fordonstillverkare, är delvis inspirerad av de globala trender mot varmare nyanser som lyfts fram i företagets Global Automotive Color Popularity Report. Fordon i gult/guld är mest populära i Indien och Kina, medan fordon i brunt/beige ökar mer i Nordamerika än i någon annan region. Sahara är Axaltas femte Color of the Year efter Radiant Red (2015), Brilliant Blue (2016), Gallant Gray (2017) och StarLite (2018). I och med Starlite, en pärlemorskimrande vit kulör, blev lackteknologi ett tema i diskussionerna kring autonoma fordon. De kulörer Axalta för närvarande utvecklar testas med avseende på deras läsbarhet för autonoma sensorer, och Sahara är utvecklad för att vara synlig. Enligt Ann de Clerck, Axaltas Refi nish Colour Service Manager i Europa, Mellanöstern och Afrika, är Axaltas Color of the Year ytterligare ett exempel på hur Axalta överför OEMteknik till eftermarknads- och reparationsbranschen. ”Varje år får vi samtal från några av branschens främsta specialtillverkare som är ute efter att använda kulörer för att få sina produkter att skilja sig från mängden”, säger hon. ”Vi har Sahara färdigutvecklad och redo att användas i våra branschledande lackeringsvarumärken Cromax® , Spies Hecker och Standox.” 54 www.verko.se ”Sahara kommer att väcka intresse och inspiration i branschen eftersom den kombinerar tidlös stil och lyxig specialanpassning till en modernt tuff fi nish.” /Nancy Lockhart Axalta kommer att inleda ett årslångt fi rande av Sahara under 2019 års upplaga av North American International Auto Show i Detroit, Michigan. Bland höjdpunkterna kan nämnas en videolansering vid prisutdelningsceremonin EyesOn Design den 15 januari 2019 samt en framträdande utställning under den Axaltasponsrade Charity Preview den 18 januari 2019. För mer information: www.axalta.se. Nancy Lockhart är Axaltas Global Colour Marketing Manager tror att Sahara kan utgöra grunden för premiumalternatvien där man använder två kulörer, kontrasterande tak och ränder