Tidningen C ANNIE LÖÖF: Nu rivstartar vi Sverige
Tidningen C EMIL KÄLLSTRÖM: En historisk budget
Tidningen C CENTERPARTIET JUBILERAR: Framåt i 110
år
Tidningen C NYA MÖJLIGHETER FÖR DIGITALA MÖTEN
LOKAL INSPIRATION Just nu driver Centerpartiet i
Halland kampanjen #landetlever. Anki Enevoldsen, kommunikatör och ombuds man i distriktet, berättar att initiativet har engagerat många lokalt. – Kampanjen ska skapa hopp och framtidstro genom att lyfta personer, föreningar och företag som gör smarta saker på landsbygden. Landsbygden bidrar till att lyfta hela Halland, det har vi inte minst sett under pandemin, säger Anki. Fokuset ligger på att nå ut till och bjuda in människor till fler personliga samtal på ett coronasäkert sätt. – Kretsarna engagerar medlemmar med att exempelvis buda brevlådor, ha walkandtalkmöten och dela ut #landetleverpris till någon som gör smarta saker på landsbygden. Distriktet backar upp med digitalt material i form av grafiska bilder, filmer och poddradio. Den lokala Podden #Cnackis Centerpartiet Halland startar nu upp #Cnackis – podden som finns nära dig i Halland. Första säsongen är på temat #landetlever och du kommer att möta människor, föreningar och företagare som gör smarta saker på den halländska landsbygden. Tipsa gärna om någon du skulle vilja lyssna på: halland@centerpartiet.se Poddinspelning med Lena Språng och Anneli Andelén. medlemstidningen har också #landetlever som tema, vilken alla kretsar får extra exemplar av för att dela ut. En medlemsvärvarfilm har tagits fram till Facebook och Instagram. Halland är också pilotlän för verk tyget Mobilise, som ska underlätta arbetet med att organisera kampanjande. Ett antal kampanjledare har redan utbildats för att kunna göra utskick, lägga upp material och skapa aktiviteter direkt i en kalender. – Via Mobilise är det enkelt att se vilka medlemmar som markerat att de kan delta i en särskild pendlarkampanj eller buda brevlådor i ett visst område. Mobilise läggs till som en webbikon i telefonen, ungefär som en app, och användare kan sedan enkelt boka, avboka och checka in på kampanjer. – Vi ser många möjligheter med verktyget och kommer göra en utvärdering i vår. Idén till kampanjen föddes efter att distriktets valanalys tagits fram, vilken visade att man behövde jobba mer med landsbygdsfrågor och samtidigt träna kampanj mellan valen. En arbetsgrupp tog fram en enkät för medlemmarna och en annan grupp jobbade fram kampanjförslaget. – Vi bad också kretsarna välja ut ett antal prioriterade orter med många potentiella väljare, så att vi utefter det kunde planera aktiviteter beroende på målgrupp och lokala förutsättningar. En viktig del var också att följa upp och återkoppla. – Det främsta rådet jag skulle ge andra distrikt är att våga göra nya saker och att kampanjarbetet både ska kännas roligt och ge energi! Kampanjen ska skapa hopp och framtidstro genom att lyfta personer, föreningar och företag som gör smarta saker på landsbygden. Anki Enevoldsen, kommunikatör och ombudsman TIDNINGEN C . 23
Tidningen C SOFIA JARL: Kvinnorörelsen behövs för
jämställdheten
Tidningen C ABIR AL-SAHLANI: Tillsammans skapar vi
förändring