Verko 1
UNDERHÅLL - REPARATIONER - RENOVERINGAR VO 11/20
Pelly Group ville ha med JernbroPelly Group ville ha med Jernbro på resan till Nässjö på resan till Nässjö Jernbro hjälper Pelly Group med underhåll och fl ytt av maskiner BILD: JERNBRO Pelly Group letade efter leverantörer som kunde hjälpa dem med underhåll och fl ytt av maskiner från Hillerstorp till Nässjö. Med Jernbro som ensam samarbetspartner, slog de två fl ugor i en smäll. – Avseende underhållet, såg jag det som ett långsiktigt projekt och letade därför efter ett företag som kunde göra en nulägesanalys och säkerställa ett strategiskt och förebyggande underhåll. Eftersom Jernbro även kunde genomföra fl ytten, kunde jag slå två fl ugor i en smäll. Jag hade även viss erfarenhet av Jernbro sedan tidigare och därigenom fått gott förtroende för dem. Därför kändes det rätt att ha med Jernbro på den här resan, berättar Mattias Runbjörk, Technical Manager på Pelly Group. Jernbro har hjälpt Pelly Group med en stor och tekniskt komplicerad automation, kallad Träkarusellen, som tillverkar hörnkaruseller till Ikeas hörnskåp. Träkarusellen består av 9 ihopkopplade och samverkande maskinenheter. Jernbro har även arbetat med en manuell del där skjutdörrspartier tillverkas. – I våras inleddes vårt arbete med en tillståndskontroll, som innebär att vi analyserar och kontrollerar statusen på maskinparken. Man kan likna det med en besiktning, där vi tar reda på hur maskinerna mår och vad vi behöver göra för att få upp tillgängligheten på maskinparken, säger Anders Gustafsson, säljare på Jernbro. Mattias förtydligar: – Anledningen till att vi ville göra en kontroll var att jag hade identifi erat ett befi ntligt underhållsbehov på Träkarusellen. Jag ville att analysen skulle påvisa vilka åtgärder som 70 www.verko.se var viktiga att genomföra innan fl ytten för att maskinerna skulle producera så bra som möjligt fram till att de stängdes av. Jag ville också säkra upp robustheten på anläggningen så den skulle klara av själva fl ytten. Med Jernbros kompetens inom underhållssegmentet identifi erade vi många punkter. Jernbro har också kommit fram till förbättringar som kommer att förenkla det framtida förebyggande underhållet. Under hela våren har Jernbro arbetat med de förbättringsåtgärder som beslutades vara lämpliga att göra innan fl ytten och som kunde samsas med produktionsplanen. Det arbetet gav också Jernbro möjlighet att lära känna den komplicerade träkarusellen innan den stängdes av och fl yttades. Den kunskapen gjorde att idrifttagandet, i den nya fabriksdelen i Nässjö, säkerställdes. Inför fl ytten kom parterna fram till att maskinerna inte skulle demonteras i allt för små paket för att arbetet med återmonteringen skulle minimeras. I samband med nedmonteringen passade man på att göra en del renoveringar och byta ut vissa delar, som till exempel ett gammalt hydraulaggregat, skenstyrningar och kablage. Den fysiska fl ytten genomfördes under augusti månad. – Nu, när allt är fl yttat och produktionen är i full igång, ska vi arbeta mer strategiskt med förebyggande underhåll och arbeta vidare med det som tillståndskontrollen kom fram till, men som vi då bedömde var mer fördelaktigt att genomföras efter fl ytten, säger Mattias. – Det känns bra att vi har kunnat ta ett helhetsgrepp om analys, planering, resursstöd, utförande, driftsättning och nu är med som stöttning en tid framåt, framhåller Anders. – Nu i efterhand har det visat sig att de personer som jag och Jernbro ansåg skulle leda det här arbete från deras sida var ett lyckat val, avslutar Mattias.