Lokaltidningen Kanalen 1
LOKALTIDNINGEN KANALEN I ÖSTERÅKER • NR 16 • VECK
A 16 • TISDAG 16 APRIL • 2024 • ÅRG 29 7 BÅTENS HISTORIA 9 år Så länge har det varit förbjudet att tömma toatanken rätt ut i vattnet från fritidsbåten. Förbudet gäller hav, sjö och inre vattendrag och gäller för alla fritidsbåtar, utom de som är k-märkta. LA En modell av vassbåten Ra I som Thor Heyerdahl försökte korsa Atlanten med. Båtar är en stor del av många människors liv, inte minst här i skärgårdskommunen Österåker. Från urgröpt trädstam till lyxyacht Foto: sMartasaker.se Tack vare båtarna har människor kunnat resa och upptäcka världen. Förmodligen uppfanns båten redan för 60 000 år sedan. Från början var båtarna enkla farkoster gjorda av vass eller urgröpta timmerstockar, medan båtarna idag kan kosta miljontals kronor och ha bättre standard än vad vissa bostäder har. tt exakt säga när båten uppfanns är i princip omöjligt. Den äldsta båten som funnits var en urgröpt timmerstock med den uppskattade åldern 9 400 år. Det är dock alldeles för ungt för att vara en av världens första båtar. I Oceanien började människor bo för mellan 40 000 och 60 000 år sedan, och för att komma dit behövdes båt. Det kan ha räckt med en enkel farkost, som en flotte, gjord av vass eller balsa för att ta sig över det öppna havet, vilket norrmannen Thor Heyerdahl demonstrerade i mitten av 1900-talet. Senare i historien började man utveckla de små personbåtarna till större skepp för frakt av varor. Den äldsta större båt man känner till är runt 4 600 år gammal och kommer från Egypten. Den hittades år 1952 och är 43 meter lång, byggd av sykomoroch cederträ. Från samma land kommer den äldsta avbildningen av ett segel, en avbildning som är 5 100 år gammal. Med tiden kom även två- och tremastiga fartyg, som möjliggjorde längre resor på haven. Flera hundra år senare, på 1700talet, kom den första ångbåten. Det öppnade upp för en ny era i sjöfartens utveckling. Man slutade med segel och började i stället driva båtarna med hjälp av maskiner. På 1800-talet såg världens första oljefartyg, Zoroaster, dagens ljus. Oljefartygen tog över och konkurrerade ut de ångdrivna båtarna. Numera är båtar, större fartyg och kryssningsfärjor vardag. Från Stockholm kan vi åka till andra länder på några timmar och vill vi, och har råd, kan vi köpa en motor- eller segelbåt för nöjesåkning. Varor vi beställer från utlandet kan fraktas hit långväga över haven. Allt detta skulle vara omöjligt, om inte människor för många tusentals år sedan hade vågat sig ut på vattnet på sina enkla vassflottar. Källa: Tekniska Museet Lina Abrahamsson redaktionen@fixmedia.se Töm båten med solens hjälp Med den svenska innovationen solcellsdriven länspump kan man spara mycket kraft och tid när båten ska tömmas. Pumpen börjar automatiskt pumpa ut vatten när solen kommer fram efter en regnskur. Vattnet leds ut med hjälp av en 1,5 meter lång slang. Vid fullt solsken kan länspumpen pumpa bort runt 225 liter vatten i timmen. För att den inte ska pumpa trots att det inte finns något vatten kvar, stänger den av sig själv när det är 2,5 centimeter vatten kvar. LA RMSC ® Vi är återförsäljare för Zodiac och Mercury PROFESSIONELL SERVICE OCH UNDERHÅLL Auktoriserad verkstad för MERCURY • EVINRUDE • ZODIAC Uppgradera din båt REPOWER MOTORKAMPANJ RMSC Marin AB Sågvägen 11 B, Åkersberga • 08-511 758 60 www.rmsc-marin.se • info@rmsc-marin.se ta hand om din båt. BAS SILVER GULD abonnemang Låt oss