Verko 1
KONSTRUKTION - MASKINBYGGNAD LEGOARBETEN - LEDIG
KAPACITET - EGNA PRODUKTER VO 4/21 VO 11/18 Sponsrade fjädrar i lo svenskt hyperloop-p Lesjöforsfjädrar får återigen en kritisk funktion i ett framtidsblickande studentprojekt. Hyperloopkonceptet innebär supersnabba, fossilfria transporter av både människor och gods. En studentgrupp från KTH är med på tåget och tävlar för att utveckla den banbrytande tekniken. Hyperloop-konceptet som är initierat av Elon Musk, grundare av Tesla och SpaceX, samlar forskarvärlden, studenter, designers, programmerare, riskkapitalister och övrigt näringsliv i gränsöverskridande utvecklingsprojekt. Höghastighetslösningen med Hyperloop är tänkt att bli både snabbare, säkrare, billigare, bekvämare samt mer energieffektivt jämfört med dagens transportsystem. Hastigheter runt 1 000-1 200 km/tim är vad farkosterna ska komma upp i vilket skulle medföra en transport från till exempel Göteborg till Stockholm på 30 minuter. ”För att kunna komma upp i hastigheter”För att kunna komma upp i hastigheter på över 1 000 km/h krävs en teknik som på över 1 000 km/h krävs en teknik som bygger på levitation" bygger på levitation" Höga hastigheter tack vare levitation Konceptet består i grunden av en ”pod” (kapsel), som placeras i en tunnel eller tub och färdas med hjälp av levitation (svävarteknik) driven av magnetism. Levitationen eliminerar friktion mot underlag och eftersom tuben utgör en stängd miljö är den skyddad från yttre påverkan. I tuben dras lufttrycket ned till nära nog vacuum och det minskade luftmotståndet gör att farten kan ökas avsevärt med reducerad energiförbrukning. KTH tar täten i Sverige Med en påtaglig öppenhet mellan utvecklarna som ofta gemensamt driver utvecklingen framåt, ordnar SpaceX årliga tävlingar där lösningar och prototyper presenteras. Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm initierade 2018 ett studentprojekt med målet att delta i SpaceX årliga hyperlooptävling i Kalifornien med en egenkonstruerad pod. Laget toppresterade i en första tävling och ambitionen växte till ett mål att designa och bygga en prototypkapsel med en toppfart på 550 km/h i 1-2 minuters accelerationstid. Det fi nns två stöttepelare i KTH:s koncept som man inte frångått; en linjär induktionsmotor och magnetisk levitation. 50 www.verko.se ”För att kunna komma upp i hastigheter på över 1 000 km/h krävs en teknik som bygger på levitation. En del lag har istället använt sig av hjul och placerat sig högt i tävlingar, men vid 500 km/h och uppåt kommer friktionen från hjulen snabbt växa sig för stor för att podden ska kunna fortsätta öka i hastighet. Används magnetbaserad levitation minskar istället motståndet för högre hastigheter.”, säger Claes Henriksson, lagkapten för KTH Hyperloop. Sponsrade fjädrar med viktig funktion Lesjöfors fjädrar ska användas till den laterala styrningen av podden. Eftersom en Hyperloop-pod till större del färdas friktionsfritt är det oerhört viktigt att podden inte kommer i för mycket kontakt med den monoräls (I-balk) som den färdas längs med. Fjädrarna säkerställer att podden alltid håller rätt kurs och inte skaver mot rälsen. Förutom att väl valda fjädrar ser till att podden behåller hastighet är de också viktiga av säkerhetsskäl; skulle podden åka in i monorälsen under höga hastigheter fi nns risk att den tar allvarlig skada. Runt 2030 tror experter att Hyperlooptekniken kan börja rulla ut på bred front.