DMH 1
TEMA BATTERIER TRE NYA BATTERITEKNIKER LITIUMSVAV
ELBATTERIER En av de tekniker som ligger närmast rollen som ”nästa generations energilagringssystem” idag. Teoretiskt sett har litiumsvavelbatterier en energitäthet som, när tekniken är fullt utvecklad, kan bli två till tre gånger så stor som hos dagens litiumjonbatterier – och ha en fyra gånger så lång livstid. Råvarorna är dessutom betydligt billigare och batterierna kan användas vid låga temperaturer. Litiumsvavelbatterier har hittills bland annat använts inom flyget, bland annat av det amerikanska företaget Bye Aerospace, som säger sig kunna öka räckvidden för ett mindre flygplan med upp till 100 procent. Bollorés fyrsitsiga, litiummetallbatteri-drivna elfordon Bluecar lanserades redan 2011. Foto: Blue Systems. gör att de batterier som framställs idag batterierna behöver vara något större och tyngre. Just nu bygger amerikanska tillverkaren Natron ”världens största fabrik” för tillverkning av natriumjonbatterier i Michigan. Enligt planerna ska produktionen vara igång 2023. Bye Aerospaces litiumsvavelbatteri-drivna flygplan eFlyer 4 har en drifttid på cirka tre timmar. Foto: Bye Aerospace. NATRIUMJONBATTERIER Sett till kemisk sammansättning och prestanda så har natriumjonbatterier mycket gemensamt med litiumjonbatterier. Teknikens stora USP är dock att den huvudsakliga råvaran, natrium, är betydligt mer vanligt förekommande än litium, och cirka 30 procent billigare att utvinna. Nackdelen med tekniken är att natriumjonbatterier ännu inte riktigt kan matcha energitätheten hos litiumjonbatterier, vilket LITIUMMETALLBATTERIER Är du intresserad av bilar kanske du rent av redan bekant med den franska biltillverkaren Bollorés fyrsitsiga elfordon Bluecar, som tillverkas tillsammans med Renault och Pininfarina, och faktiskt rullades ut redan 2011? Mest uppseendeväckande med projektet är att bilen drivs av litiummetallbatterier, en teknik där anoden består av en tunn folie av metallisk litium, och potentiellt kan leverera en tre gånger så hög energidensitet som dagens litiumjonbatterier. Förra året (2021) lanserade Singapore-baserade tillverkaren SES en litiummetallbattericell som ska kunna användas för att producera batterier med en kapacitet på 107 Ah. ✖ Fri leverans på byggställning i aluminium inkl. ställningstrailer. (Gäller under Transportbilsdagen. Ställningar upp till 120 m2) SOLVALLA TRAVBANA 26 AUG KL 8-15 • FRI ENTRÉ! 37