Kingsize 1
Intervju: Erik Lundin & L1NA – Saker som är stabi
la byggs ju över tid. Om jag skulle blow up över en natt, hur hållbart är det? Hur mycket älskar mina lyssnare mig i fortsättningen? Tid gör mycket för ens utveckling och för att bygga ett band till sina lyssnare. Jag har varit på tio anstalter, men jag har inte suttit en dag. Erik Lundins inledning på karriären skedde i slutet av 00-talet, när han kom upp med namn som Adam Tensta, Michel Dida, J-Son och Lazee där alla fortfarande rappade på engelska. Han själv beskriver det som att han fick debutera med Adam Tenstas sound, som han initialt var skeptisk till. – Det var inte mitt sound från början. Jag ville göra Texas-rap. Men sen växte det på mig och jag började digga grejen. Det är resan man gör, man kanske inte är där idag men då var det nice. Jag tänker att de flesta i din sits hade lagt av på vägen, vad var det som gjorde att du ändå fortsatte? – Ah, det där kan jag bli stressad över när jag tänker tillbaka, för jag vet inte hur många år till jag hade gett det, säger han och menar snarare att han 20 KINGSIZE MAGAZINE | NR 5, 2024 förmodligen hade fortsatt flera år till. – Jag såg inget annat, jag skulle framåt bara. Det kunde ha tagit 10, 20 år till! Jag var den här galningen som kunde stått på gatan och rappat, haha. Men jag såg inget slut då. Jag hade fett med tålamod och det har jag haft med allting, i skolan också. Oavsett vad som krävs så ska jag klara det. Det är därför jag hatar när folk, speciellt youngins, frågar vad som krävs. För jag vill inte ge rådet ”bror, ge det åtta år!”, tillägger han och skrattar högt. – Jag vill inte att folk ska göra min resa. Det är inte ultimat, men för mig spelade det ingen roll. Jag skulle dit. L1NA, hur känner du kring det? Du pratar om just att ha tålamod på en av dina nya låtar, att du ändå har haft det kring ditt album. Det sägs att just tiden är den klokaste rådgivaren. Men att lyckas eller inte lyckas, som i sig får ses som ett subjektivt begrepp beroende på vad man lägger värde i, har ofta att göra med ett flertal parametrar. Något som underlättar är också att hitta sitt sammanhang. En kontext där ens konst kommer till sin rätt. Både Erik Lundin och L1NA har haft turen att omringa sig av bra personer. Just Nisj, som stundtals dyker in i samtalet med intressanta perspektiv, är bryggan mellan de bådas karriärer som även innefattat resterande medlemmar i RMH i Erik Lundins fall och La Vie Music-grundarna Fille Danza och Mack Beats i L1NA:s. För vilka personer man väljer - eller har turen - att omge sig med har ofta en betydande inverkan på hur karriären utstakar sig. Inte minst för L1NA som ursprungligen är från den lilla staden Nyköping. – 100%. Jag tror inte jag hade satsat på karriären alls om jag inte träffat de här personerna. Jag tror jag hade gjort något annat och typ gjort musik på sidan av, hemma för mig själv. För man känner igen sig i sina vänner. Jag kommer ihåg när jag skulle komma hit första gången för att gästa Fatimas (Jelassi, reds anm) platta. Jag hade min relation med Mack och Fille redan men jag hade inte haft en relation med någon i min ålder, som gör samma sak jag gör. Så det var skitcoolt för mig, samma sak med Mona (Masrour, reds anm). Det kändes som en helt annan sida av branschen som jag inte hade sett förut. Det förändrade någonting i mig, verkligen. Hur ser ni på den på svenska hiphopscenen idag? Känns den mer eller mindre inkluderande än för fem år sen? L1NA: Det känns som att när jag kom in i hiphopen så var ändå många vänner med varandra. Det var många av dom största rapparna som hängde mycket privat också. Sen har det ju WWW.KINGSIZEMAG.SE