Förbifart Stockholm 1
FÖRBIFART STOCKHOLM Tunneltaken kläs med en tjock
duk som är gjord av PVC och hänger i bultar en bit från taket. Foto: Trafikverket/Mikael Ullén få mer detaljerad information om bergets geologiska förutsättningar innan de blivande motorvägstunnlarna byggdes. Trafikverket förväntar sig likartade bergförhållanden i arbetet med den andra Mälarpassagen. I arbetet med den tredje passagen väntas däremot bergförhållandena vara något mindre komplicerade. metoder för att kunna slutföra arbetet med passagen. Bland annat byggdes två parallella arbetstunnlar innan arbetet med huvudtunnlarna startade. Det gav projektledarna möjlighet att kunna Trafikstarten har flyttats fram fyra år Förbifart Stockholm var ursprungligen tänkt att öppnas för trafik 2026, men flera faktorer har bidragit till att trafikstarten istället skjutits fram till 2030. En viktig bidragande faktor till beslutet var att Trafikverket tvingades häva ett kontrakt med en upphandlad tunnelentreprenör ute på Lovön. Arbetet med att upphandla en ny entreprenör tog sin tid, men i september 2020 inledde den nya tunnelentreprenören AF-gruppen sitt arbete ute på Lovön. Ytterligare en faktor som bidrar till den försenade trafikstarten var den regionala svaghetszon man upptäckte i arbetet med projektets första Mälarpassage. n Johan Brantmark: Johan Brantmark, Trafikverkets projektchef för Förbifart Stockholm. Foto: Trafikverket/Mikael Ullén När Sverige bygger löser vi kommunikationen Vi erbjuder totalentreprenad och support av säkerhetstekniska system för kommunikation, inpassering och larm, baserat på Rakel, Mobilt, Komradio och WiFi etc. Referenser: Norra Länken, Strängnästunneln, Förbifarten, Katarinagaraget, Västlänken och Nya tunnelbanan mm MIC360o ® 08-23 97 00 / micnordic.se FÖRB I FART STOCKHOLM NR 1 2021 • 20