Verko 1
SKÄRANDE BEARBETNING - VERKTYG - MÄT - KRINGUTRUS
TNING VO 8/20 Digitalt lärande vinstlott för industrins medarbetare Svensk industri står inför en av sina största utmaningar någonsin och det var redan innan Covid-19 pandemin. Efter att ha hört begreppet Industri 4.0 under fl era år, står många tillverkningsindustrier nu vid digitaliseringens dörr på riktigt. Det är ofta då de inser att digitaliseringen inte bara handlar om digital teknik i tillverkningen eller nya digitala processer. Det är industrins medarbetare som ska jobba med all denna nya teknologi. Sveriges Ingenjörer har redan konstaterat att Sverige måste satsa stort på fortbildning för att hänga med i den globala konkurrensen, och i höstas konstaterade Västsverige att 30,000 ingenjörer inom bilindustrin måste vidareutbildas för att klara förändringarna. Men det handlar inte bara Stefan Robsén, Nordenansvarig på Cornerstone OnDemand. 6 www.verko.se om ingenjörer. Behovet av fortbildning gäller för alla medarbetare oavsett yrke och nivå. Efter larmrapporter om att arbetare får mindre fortbildning än tjänstemän kan faktiskt digitaliseringen vara en riktig vinstlott för alla som jobbar inom industrin. Digitaliseringen inom kompetensutveckling gör nämligen lärande betydligt mer fl exibelt och anpassningsbart för alla yrkesgrupper. Modernt lärande handlar inte längre om att gå på kurs några gånger om året där kunskapen känns gammal redan när man går ut från kurslokalen. Det handlar inte heller längre om det gamla begreppet elearning, svårt för den som inte har tillgång till dator att genomföra. Idag ligger fokus på lärande som är kontinuerligt och livslångt, engagerande och individanpassat. Några exempel: • Den nya tidens lärande är nätbaserat med relevant, engagerande och med hela tiden aktuellt kursinnehåll. • Kurser nås via dator, platta eller smartphone och är där med tillgängligt för alla när som helst och var som helst. De är dessutom av olika längd och det kan vara video, ljud eller att läsa så kursdeltagaren kan välja vad som passar bäst vid varje tillfälle. • Vilka kurser en viss medarbetare kan eller bör gå, är direkt kopplat till individens personliga mål och till verksamhetsmålen. De modernaste lösningarna använder AI och maskininlärning för att ge medarbetaren individuella rekommendationer, liknande de rekommendationer du ser på Netfl ix, och med kurerade listor à la Spotifys spel listor. Här fi nns självklart kurser som är nödvändiga att gå för att rent lagligt få utföra vissa arbeten. Men här fi nns också kurser i personlig utveckling och möjligheter att ta kurser som kan leda till andra roller och jobb. • Rekommendationer på kurser är direkt relaterade till de arbetsmoment medarbetaren jobbar med och ofta tillgängliga i samma program, så enkelt att ta, och relevant i sammanhanget, vilket gör att kunskapen sitter bättre. • Virtual Reality är nästa stora trend inom fortbildning framförallt för jobb eller moment som är svåra att träna på i verkliga livet. Företag som tidigare gjort sig av med gammal kompetens och rekryterat ny får det svårt i framtiden. Utvecklingen går helt enkelt för snabbt. Företag måste alltså satsa på att utveckla den personal de redan har om de vill vara konkurrenskraftiga i framtiden.