Marknad Östergotland 1
MOTOR TEXT: WILLY PRISKE OCH JOHANNES GARDELÖF /
© CNP AB FOTO: CNP AB EN NALLE UTAN BRUM Skoda Kodiaq lämnade idet 2016 och fick sitt namn efter en gigantisk brunbjörn som lever på Kodiaköarna strax utanför Alaska. Suven blev genast en storsäljare och nu är det dags för en ny kull som inte minst växt i storlek. Men framför allt har en ny laddhybrid tillkommit med tio mils knäpptyst räckvidd på el. Vi har provkört den nya nallen utan brum och konstaterar att björnstammen kommer att öka i Sverige. För att göra en lång historia kort så bygger nya Skoda Kodiaq på samma bottenplatta som senaste generationerna av Superb och Octavia, vilket bådar gott. Därmed finns såväl en diesel- som bensinare på motormenyn. Vi har dock lagt krutet på den nya laddhybriden som bjuder på en gyllene medelväg mellan elektrisk räckvidd och pris. Vad gäller designen har tjeckerna gått varsamt fram enligt principen att man inte ändrar på en omtyckt nallebjörn. Nu är faktiskt allt nytt även om det inte syns på utsidan – men det märks när du tar plats i kupén som bjuder på större 12 Östergötland utrymmen nästan överallt. Men gör du som oss och väljer laddhybriden så tänk på att den inte går att få sjusitsig, vilket såväl dieseln som bensinaren blir mot ett pristillägg på 10 200 kronor. Benutrymmet på tredje sätesraden räcker dock bara för de allra minsta teddybjörnarna medan övriga fem sittplatser erbjuder nästan slösaktigt med svängrum. Standard utrustningen är dessutom hög och inkluderar såväl en elektrisk utfällbar dragkrok som ett infotainmentsystem med en 13-tums pekskärm. Däremot måste man köpa till familjepaketet á 7 500 kronor för att få bakre sidokrockkuddar. På tal om utrustning så finns naturligtvis det finurliga paraplyet i förardörren, tratten till påfyllningen av spolarvätska och isskrapan i tanklocket kvar. Nya Skoda Kodiaq erbjuds med tre motor alternativ varav inroparen har en framhjulsdriven bensinfyra som levererar 150 hästkrafter. Priset? 381 100 kronor och om du hostar upp ytterligare 68 300 kronor så blir en fyrhjulsdriven turbodiesel på 193 hästar din. Men intressantast är den nya laddhybriden på 204 hästkrafter som har ett batteri på hela 25,7 kilowattimmar. Därmed får man en elektrisk räckvidd på runt tio mil, vilket räcker för de allra flesta jobbpendlare. Prislappen ökar visserligen till 503 700 kronor men då får man också en fullfjädrad familjebil med lydiga köregenskaper och en dragvikt på 1800 kilo. En förnuftigare nalle får man leta efter. Tekniska data för Skoda Kodiaq 1,5 TSI iV Selection Bensinmotor: 4-cyl med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt 150 hk mellan 5 500-6 000 varv/minut. Max vridmoment 250 Nm mellan 1 500-4 000 varv/minut. Elmotor: 116 hk och 330 Nm. Max systemeffekt 204 hk. Kraftöverföring: Framhjulsdrift, 6-växlad automatlåda. Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: multilänkaxel. Styrning: Elservo. Vändcirkel 11,2 meter. Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd. Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 279, längd 476, bredd 186, höjd 166. Tjänstevikt 2 084. Bränsletank 45 liter. Batteri 25,7 kWh. Prestanda: Toppfart 210 km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,4 sek. Förbrukning/miljö: 0,5 liter per 100 km blandad körning. CO2 10-12 g/km (WLTP). Pris: 503 700 kronor. + Plus… • Utrymmen och komfort • Lång räckvidd på el • Köregenskaper • Förbrukning Minus… • Bakre sidokrockkuddar kostar extra • Laddhybriden går ej att få sjusitsig