Lokaltidningen Kanalen 1
10 Tema: bil &motor LOKALTIDNINGEN KANALEN I ÖSTE
RÅKER • NR 12 • VECKA 12 • TISDAG 19 MARS • 2024 • ÅRG 29 Vanlife Vanlife, innebär att man reser runt i en van vars lastutrymme byggts om med säng och förvaring så att man kan sova där. Vanlife är en livsstil som uppkom på 1960-talet i USA och Australien i och med surfarkulturen. De senaste åren har det genom sociala medier blivit allt mer populärt med vanlife. Foto: Bene Riobó, Wikimedia Commons Allt fler A-traktorer Under det senaste decenniet har antalet A-traktorer mer än fyrdubblats i Sverige – och under 2023 fortsatte utvecklingen, precis som i Österåkers kommun. Det har blivit många resor genom åren för Madeleine Jönstam och hennes sambo med deras van. För sjätte året i rad ökar antalet A-traktorer i Österåkers kommun enligt nya siffror från Trafikanalys. I slutet av 2023 fanns 174 A-traktorer registrerade i kommunen, vilket är 24 fler än året innan – en ökning med 16 procent. Inte sedan åtminstone 2009, som är det första året vi har statistik för, har det funnits så många A-traktorer i kommunen. Även i Stockholms län som helhet blev A-traktorerna fler under 2023. Där ökade antalet från 3 369 till 3 742, en ökning med 11 procent. Kraftigaste ökningen i länet noterades i Nykvarns kommun, som gick från 42 till 65 A-traktorer (+ 55 procent). Samtidigt minskade antalet från 84 till 71 A-traktorer i Upplands-Bro kommun. Nykvarns kommun stod för landets största relativa ökning – från 42 till 65 A-traktorer. Sedan 2009 har antalet A-traktorer mer än fyrdubblats i Madeleine Jönstam! Du bor till vardags i Stockholm men lever även ”vanlife”, det vill säga att du reser runt med en ombyggd van. Hur kom du på idén att skaffa en van? – Det var min sambo som introducerade mig för vanlife för ett gäng år sedan. Jag har alltid drömt om ett liv fullt av äventyr och att kunna upptäcka världen i sin egen lilla farkost är något alldeles underbart. Vi har kört vanlife i många år nu, långt innan det blev en trend, och jag älskar det mer och mer för varje år. Hur var det att bygga om den? Hur är den ombyggd? – Vi köpte den vanen vi har nu förra våren och då var den redan ombyggd, men vi valde att riva hela det bygget och började om från början så att den fick bli precis så som vi vill ha den. Själva bygget var både roligt och tufft då det sällan blir som man tänkt sig. Vi har valt att bygga moduler som blir som ett tetris på fyra delar. En säng, två förvaringslådor och ett kök. Så ingenting är fastmonterat i väggar eller golv, utan när vi sätter i alla modulerna så hålls de fast av varandra! En smart lösning för att enkelt kunna plocka ur inredningen när vi behöver vanen till annat. Vi älskar det enkla livet så därför har vi också valt att hålla vanen så enkel som möjligt, utan en massa bekvämligheter som exempelvis el, toa och dusch. Hur är det att resa med vanen? – Oj, det är verkligen helt fantastiskt. Det är en otroligt häftig känsla att känna sig så fri som vi gör när vi är i väg med vanen. En väldigt påtaglig känsla av att vi verkligen lever rätt. Vi åker sällan på motorvägar utan väljer de absolut minsta vägarna vi kan hitta genom Europa. Från Lofoten i Norge, genom gamla Östtyskland, via schweiziska alperna och ner till södra Frankrike har vi tuffat på små små vägar och sett platser som kanske inte så många andra har fått se. Vilka för- och nackdelar finns det med vanife? – Fördelarna är såklart oändligt många enligt mig! Det uppenbara som friheten, de pirriga äventyren, platserna man får se och upptäcka och det enkla livet med få tillhörigheter. Men det som gör vanlife till vad det är för oss är mycket mer då det faktiskt är en livsstil och vår verklighet. Man lär också känna sig själv och den man reser med på ett helt nytt djup. Ens värld blir mycket större och det ger både trygghet och perspektiv. Så egentligen är den enda nackdelen att vi just nu inte bor i vanen på heltid! Lina Abrahamsson Sverige, från knappt 12 700 till knappt 55 900 i slutet av 2023. Det är främst under de senaste åren som A-traktorerna ökat i popularitet. Enligt Trafikanalys är en stor förklaring att kraven för fordonen ändrades sommaren 2020, vilket gjorde det enklare att bygga om modernare bilar till A-traktorer. Stockholms län följer samma mönster. Jämfört med 2009 har antalet sexdubblats – från knappt 700 till drygt 3 700 i slutet av 2023. Även i Österåker har A-traktorerna blivit betydligt fler – antalet har sexdubblats sedan 2009. Den kraftigaste A-traktortillväxten i Stockholms län sedan 2009 har skett i Lidingö kommun, som gått från ett till 231 A-traktorer under perioden. Den största procentuella ökningen över tid i landet står några kommuner i Stockholms län för: Lidingö, Täby och Danderyd. Burlöv har i princip lika många A-traktorer nu som då. Sett till antalet invånare tillhör Österåker den A-traktorglesaste tredjedelen av Sveriges kommuner. A-traktortätast i Stockholms län är det i Norrtälje kommun, där det finns 10 traktorer per 1 000 invånare. I Solna kommun, däremot, finns det bara tolv A-traktorer i hela kommunen. Dorotea kommun har flest A-traktorer per invånare i landet, 34 per 1 000 invånare, följt av Åsele kommun (29 per 1 000 invånare) och Vilhelmina kommun (28 per 1 000 invånare). Martin Olsson, Newsworthy Snart dags för däckskifte! Låt oss på på DäckPartner, Svinninge Gummiverkstad hjälpa dig. Visitkort från EXPERTERNA Bil, Båt & Verkstad HJULSKIFTE Mekonomen BilLivet Åkersberga Stationsvägen 30, Åkersberga • Tel 08-540 652 52 Bilvårdsteknik i Åkersberga AB Sågvägen 38 A, 08-540 605 35 www.bilvardsteknik.nu Svinninge Gummiverkstad Checka in dina däck på vårt däckhotell så slipper du tunga lyft och skitiga däck. JOURNUMMER 0705401510 Öppettider: Mån-Tors 7-17 Fre 7-16 Lör (vid däcksäsong) 9-14 Svinninge Ind Omr Hallå där... Foto: Privat - Service - Reparation - Däckförvaring - Däckskifte