Nordisk Sport & Fritidsmiljö 1
AKTUELL T börjar, säger Martin Bengtsson. En mind
re sponsor kan få ett minst lika stort genomslag som en stor under ett event om aktiviteterna är unika och genomtänkta. I slutänden är det upp till företaget att göra sig attraktivt i deltagarens och åskådarens ögon. – En arrangör kan inte ta för givet att sponsorerna löser detta själva utan bör vara en stöttande partner, menar Martin Bengtsson. Ödsla inte pengar på ett evenemang och sedan bara luta dig tillbaka. – Se istället sponsringen som en möjlighet att göra skillnad för deltagare, besökare och anställda, inte minst när det gäller hälsan. En kombination av emotionell och kommersiell sponsring ger den bästa avkastningen på sikt, säger Martin Bengtsson. TID FÖR ÅTERHÄMTNING VIKTIGT – För att lätta på stresstrycket måste företagen ge personalen tid för återhämtning. Ungefär 30-50 procent av konferensen bör om möjligt avsättas för det. Det kan till exempel vara forsränning, fjäll- eller skogsvandringar, matlagningskurser, kajakturer och föreläsningar om friskvård med den vackra naturen som närmsta granne, säger Martin Bengtsson. Ledstjärnan för konferenser, team building och kundevent bör enligt Martin Bengtsson vara att främja den psykiska hälsan. – Kreativiteten och återhämtningen bör få lika stort fokus. Då är storstadskrogarna inget bra alternativ. Naturen är mycket bättre både för kropp och själ. Att ha konferensen i naturens hägn och frid är också ett sätt att riva pyramiderna. Vadstena Triathlon är en folkfest för alla åldrar. Här delar Martin Bengtsson ut diplom till barn som deltagit i evenemanget. – Alla blir mer på samma nivå då, oavsett vilken roll man har på företaget, säger Martin Bengtsson. Den gamla tidens ledarskap, där någon står på toppen och pekar åt alla håll, är på väg ut. – Den nya stilen är i stället holistisk genom att synliggöra och stötta individen och verka för en god hälsa, säger Martin Bengtsson. Martin Bengtsson gillar att träffa människor och bygga nätverk. Den sociala kompetensen har han kanske fått med modersmjölken men åren i USA vässade den ytterligare. Där gäller sportskotillverkaren Nikes gamla devis: "Just do it". Rikedom och samhällsställning imponerar inte på honom utan alla har samma värde. Hans respekt måste man förtjäna genom mänskliga kvaliteter. Så borde fler tänka… ■ Lösningar för effektiv ventilation och avfuktning i din pool- och spaanläggning Att skapa ett bra och energieffektivt inomhusklimat i en simhall eller spaanläggning kan vara en tuff utmaning. Med CAIRpool och 45 års erfarenhet från FläktGroup får du prestanda och exakt kontroll som ger dig de bästa förutsättningarna för en optimal lösning. » Läs mer om CAIRpool på flaktgroup.se 26 NORDISK SPORT & FRITIDSMILJÖ 6 2022