Maskinkontakt 1
MK 11/19 Entreprenadsektorn Svevia förstärker bro
ar för bättre bärighet Svevia har fått uppdraget av Trafi kverket att förbättra bärigheten av bro över Lule älv, vid Edefors längs väg 97 och bro över Kalix älv vid Tärendö, längs väg 394. Broarna som idag har bärighetsklass ett ska få bärighetsklass fyra. – Det här är två helt olika brotyper. Bron vid Tärendö är en så kallad samverkansbro som är en av de vanligaste brotyperna i Sverige. Bron som går över Luleälv vid Edefors är en bågbro med en bågformad stålkonstruktion som bär upp farbanan, säger Robert Nyhlén, Svevia. Projekten startade under oktober och ska vara klara under vintern. För båda broarna kommer framkomligheten att påverkas och ett körfält kommer att behöva stängas av för att broarbetarna ska kunna arbeta säkert. – Trots att det är två helt olika broar är principen för bärighetsåtgärderna ganska lika. Enkelt uttryckt handlar det om att förstärka bärande balkar och särskilt bärande punkter i konstruktionen. Skillnaden är att på bågbron behöver vi bygga en byggställning som går upp i luften för att nå alla bärande punkter och på samverkansbron sker arbetet underifrån. Uppgraderingen av broarnas bärighet är en del av de åtgärder som Trafi kverket genomför på uppdrag på regeringen för att utöka vägnätet med bärighetsklassen BK4. Det betyder att fl er vägar ska kunna bära fordon med upp till 74 tons bruttovikt. Intentionen med är att minska klimatpåverkan genom att färre fordon ska kunna transportera samma mängd gods. Det gynnar också näringslivet som får bättre förutsättningar att transportera större mängder på fl er delar av vägnätet. – Oavsett var man bor eller driver företag ska man kunna komma fram. Åtgärderna som genomförs för att öka bärigheten på vägnätet minskar klimatpåverkan, gynnar näringslivet och skapar också fl er säkra och framkomliga vägsträckor. Det är bra för alla oss som bor och verkar i Norrbotten. Vägnätet för bärighetsklassen BK4 byggs ut steg för steg. Enligt Trafi kverket förväntas en femtedel av det statliga vägnätet ha bärighetsklass 4 vid slutet av 2019. Projektet utförs på uppdrag av Trafi kverket. Kontraktet är värt cirka 7 miljoner kronor. LASTMASKINER Volvo BM 250G Volvo BM 180H Volvo 120H Volvo 150H Volvo BM L110H -14 -16 -17 -14 -16 Volvo L90H med CDC -18 Volvo L90 -16 Volvo L90F, långbom -11 Volvo BM L90E Volvo L70B Volvo L70E Volvo L60F -06 -01 -08 Volvo L70H, med CDC -18 Volvo L60H -18 -11 BANDSCHAKTARE Cat D6T LGP HJULGRÄVARE Volvo EWR 150 E -14 -17 GRÄVMASKINER Hitachi ZX225 US Volvo EC750 EL Volvo 305 Volvo EC300EL Volvo EC250DNL Volvo ECR235DL Volvo EC220EL Volvo EC220DL Volvo ECR145E Volvo ELC140 -17 -18 -15 -16 -13 -16 -15 -12 -17 -16 MOTORER A40, A35, D12:A, TD73, TD45, TD40 KAE STRANDRENSARE Beach Tech SKROTAS A25, A30, A35, A40, L150D, L120C, L120B, L90D, L70D, L70A, L50C, L45, 4300B, 4400, Merlo 30:11, JCB 426, BM 860 dumper, Hydrema 922 Dumper, Volvo 120E DUMPERS Volvo A40F Volvo A40E Volvo A40EFS Volvo A35F Volvo A30F Volvo A30G Volvo A30C Volvo A25G -12 -07 -08, -10 -13 -11 -14 -99 -15 TRUCKAR Kalmar LMV, DCE 160, -07 16 ton Kalmar DCE 55-6 -07 Kalmar LMV 7,5 ton -06 Hyster 3 ton, gasol SOPMASKINER Bemab G3 Sopmaskin 2 m, passar L30 Sopskopa 2,5 m BETONGPUMP Putzmeister 175 GENERATORAGGR. MOB. Perkins 108 kWA ROTORTILT Steelwrist X18 Indexator NY RESERVDELAR till JCB o Volvo alla modeller HAMMARE Montabert hammare, div stlk. DÄCK Twin däck nya och beg. 17,5 x 25, 20,5 x 25, 23,5 x 25, 26,5 x 25, 29 x 25 ÖVRIGT Grävskopor Hjullastarskopor Kombiskopor Högtippande skopor Gripskopor Timmergripar PM Hansson Maskin AB Tel 042-719 60 • Fax 042-790 85 www.maskinkontakt.se 29 -15