Belysning i fokus 1
OFFENTLIG MILJÖ Stockholms Central I HELT NYTT LJ
US Ljusdesignern Kai Piippo har med sitt team på Light Bureau förvandlat Centralstationens vänthall till en upplyst mötesplats. Med hjälp av dold belysning kan taket leverera en ljusshow vid speciella tillfällen och de gamla taklamporna ”Luzetterna” har nu fått en mer framträdande plats – som förgyllda smycken uppe i takrymden. Luzette-lampan, ritad på 1920-talet, har nu fått en ljusramp som även belyser dess övre del. Det får den att blänka som om den vara förgylld. Foto: Kai PiiPPo Regnbågsfärger underPprideveckan. Foto: Kai PiiPPo Av Marit G Engstedt N ästa gång du besöker Stockholms centralstations stora vänthall kan du få en ljusupplevelse utöver det vanliga. Ljusdesignern Kai Piippo och hans team på Light Bureau fick i uppdrag av fastighetsägaren Jernhusen att förbättra och uppdatera ljusförhållandena i den stora hallen, som dagligen tar emot upp till 200 000 personer. Rummet har varit mörkt och otrivsamt. Vid en förstudie mätte man upp till max 100 lux* – och på sina ställen 8 BELYSNING I FOKUS 2 2021 så lågt som 49 lux. Efter Light Bureaus omvandling finns nu fyra olika ljuskaraktärer i centralhallen, varav ett är uppljus som belyser taket och kan skifta i olika färger. Vid jul kan det vara varmt rött sken, på svenska Nationaldagen blå-gula färgfält och för Pride-veckan en regnbågsskiftning som täcker hela det bågformade taket. Till vardag ska det lysa med ett vitt ljus som ska kännas som dagsljus. Förutom uppljuset finns tre andra ljuskaraktärer i hallen; en gömd och väl avbländad allmänbelysning från taket, belysning mot konsten som sitter på väggarna samt de praktfulla takkronorna, de så kallade Luzetterna. Dessa hängande lampor ritades och tillverkades på 1920-talet och har använts på flera av Jernhusens stationer. På 50-talet kom lysrören och då plockades glödlamporna ur Luzetterna. De levde ett