Metaller & Gruvor 1
FINL AND Finländska staten återupptar gamla plane
r på stor gruva Området för mineralfyndighet i finländska Sokli. Foto: SUOMEN MALMIJALOSTUS OY AV MARKKU BJÖRKMAN Energiomställningen och kriget i Ukraina har väckt liv i en verklig långkörare, nämligen planerna på gruvdrift i Sokli i norra Finland. Fosfor är en central komponent i konstgödsel, som blivit en bristvara efter Rysslands anfallskrig. Fosfor kan dessutom användas i litium-järnfosfatbatterier. För att minimera olägenheterna undersöks malmtransporter via underjordiska rör som ett alternativ. Matti Hietanen, vd för Finlands malmförädling, berättar om planerna för Helsingforstidningen HBL. Kända och redan undersökta Matti Hietanen, vd för Finlands malmförädling, berättar om planerna. De kommer bara några veckor efter att svenska LKAB meddelade om en stor malmfyndighet i Kiruna i nordligaste Mineralfyndigheterna i Sokli i Savukoski kommun har varit kända länge och under20 METALLER & GRUVOR 1 2023 sökts i över 50 år. Marken innehåller främst fosfor, men även järn och sällsynta jordartsmetaller. Någon gruvdrift har ändå inte kommit i gång. Den norska gödseltillverkaren Yara hade långt gångna planer på en gruva, men övergav dem 2020. Efterfrågan på sällsynta jordartsmetaller Yara sålde då sina gruvrättigheter och forskningsresultat till statliga Finlands Malmförädling. Energiomställningen har ökat efterfrågan på sällsynta jordartsmetaller, som behövs till exempel i elbilarnas motorer, vindkraftverkens turbiner och solceller. För bara några veckor sedan presenterades ett stort fynd av sällsynta jordartsmetaller i Kiruna. Ses över igen I dag importerar EU i stort sett alla jordartsmetaller från Kina, ett beroende man vill komma bort från. Det här betyder att gruvplanerna i Sokli ses över igen. Finlands Malmförädling har de senaste två åren utrett hur ett gruvprojekt kan genomföras på ett ansvarsfullt sätt och bli ekonomiskt lönsamt. Kan transporteras i tunnlar En olöst fråga vid tidigare gruvplaner har varit hur malmen ska transporteras från området. Alternativen har varit att bygga järnväg eller köra livlig långtradartrafik. En idé Finlands Malmförädling jobbar med nu är att transportera malmen genom underjordiska rör för vidareförädling på andra orter. Syftet är att minimera avigsidorna med transporter. På plats skulle man enbart krossa och mala malmen. Enligt Finlands Malmförädling är malmtransporter via underjordiska rör en känd teknik från gruvor på andra håll i världen. u Källa: HBL