Maskinkontakt 1
Entreprenadsektorn Entreprenadsektorn MK 1-23 MK
1-23 Tunnelbygge på Mumbai-Pune Expressway sätter Atlas elkompressorer på prov. Elektriska kompressorer - en del av projektet Mumbai-Pune Expressway Mellan två av Indiens största städer byggs en ny och snabb väg: Mumbai-Pune Expressway. Bygget kommer att garantera en säkrare väg för pendlare och minskar restiden med hela 45 minuter. Företaget RVR projects är specialister inom tunnelkonstruktion och använder utsläppsfria elektriska mobila luftkompressorer från Atlas Copco, för att på ett hållbart sätt bygga 10 kilometer tunnel. Mumbai, Indiens kommersiella metropol och en av de mest tätbefolkade städerna i världen, håller på att förändras. Stadens befolkning har ökat avsevärt under de senaste 50 åren och fortsätter att växa snabbt – liksom dess trafik. Vägarna är överbelastade och överfulla, vilket gör resandet till en ofta obehaglig och frustrerande upplevelse. Jordskred orsakade av monsunväder påverkar också trafiken, med kritiska förseningar och bidrar till osäkerhet bland pendlarna. För att förbättra situationen byggs nu en ny och snabb motorväg mellan Mumbai och Pune, två av de största handelsstäderna i landet. Mumbai-Pune Expressway är ett pågående projekt som består av uppbyggnad av olika tunnlar, broar och vägar, vilket skapar en stabil och pålitlig genväg. Det prestigefyllda projektet pågår 24/7 och målet är att det ska färdigställas under 2023. Det kommer att minska restiden med hela 45 minuter och förbättra säkerheten för de som reser. Emissionsfria E-Air kompressorer RVR projects är en av de två entreprenörerna på plats för att ta sig an det tuffa jobbet med att bygga motorvägens tunnlar. Företaget är specialister på konstruktioner och valde att använda två av sina tretton elektriska E-Air28 www.maskinkontakt.se kompressorer från Atlas Copco, för att applicera sprutbetong på väggarna. Sprutbetongen förstärker tunnelkonstruktionen samtidigt som berget lämnas intakt. Det är mer än 800 personer i RVR projects team som bygger Mumbai-Pune Expressway, men i vissa moment är det upp till 2000 personer som arbetar i skift för att säkerställa att tidplanen hålls. Arbetsförhållandena i tunnlarna är tuffa med damm, lera och riktigt höga temperaturer, vilka kan uppgå till hela 45 grader Celsius. Som partner i de här krävande förhållandena har RVR projects valt att arbeta med de emissionsfria, elektriska EAir-kompressorerna. Företaget bestämde sig för E-Air eftersom de är utrustade med Atlas Copcos egenutvecklade elmotor och elektronik, vilka har visat sig vara lämpliga för tuffa applikationer och miljöer. E-Air kompressorerna har också minsta möjliga bullernivå och är avgasfria. Vägen till minsta möjliga klimatpåverkan Atlas Copco har åtagit sig att ligga i framkant av förändringen när det gäller att erbjuda hållbara lösningar för den maskindrivna industrin. Det har utvecklat en produktportfölj som är inriktad på minsta möjliga klimatpåverkan, där ett innovativt steg mot minskade koldioxidutsläpp är att erbjuda hållbart drivna elektriska kompressorer. www.atlascopco.com Tunnelbyggespecialisterna RVR Projects valde Atlas Copcos E-Air kompressorer