Hemma i HSB 1
GUIDEN TEXT Philip Stockenhed Tänk på detta när d
u anlitar hantverkare Viktoria Fredholm, konsumentväg ledare Hantverkartjänster toppar ofta Konsumentverkets listor över inkomna klagomål. En grundlig undersökning av hantverkaren du tänkt anlita kan spara både tid och pengar om problem skulle uppstå. Här ger Viktoria Fredholm på Konsumentverket sina tips. 1. Gör research kring hantverkaren SKULDER, BEHÖRIGHET och försäkring är något du bör undersöka innan du anlitar hantverkaren. Vid en konkurs finns risk att tvister förblir olösta. Via Kronofogden och Skatteverket kan du kontrollera om hantverkaren har skulder. Längre fram i den här texten framgår också hur du kollar upp behörighet och försäkring. 2. Leta referenser UNDERSÖK REFERENSER OCH kolla upp hantverkarens tidigare arbete och omdömen från andra kunder. Detta ger dig en bättre uppfattning om kompetens och pålitlighet. 24 HEMMA I HSB 2.2023 3. Jämför offerter OM DU HITTAT en hantverkare som du vill anlita är det en god idé att be om en offert först. Precisera vad renoveringen handlar om och vilket arbete som ska utföras. Jämför sedan med offerter från andra hantverkare. Kom ihåg att priset inte bör vara den enda faktorn, utan hantverkaren bör också ha kunskap om det du vill få utfört. Företaget bör informera om huruvida en avgift tas för offerten. Som konsument ska man inte förutsätta att företag gör det gratis, så fråga vad som gäller. 4. Löpande eller fast pris? UNDERSÖK OM FAST eller löpande pris gäller. Fast pris är fast; då har man godkänt det. Har man godkänt löpande räkning är det timkostnad. Ibland får man ett ungefärligt pris på vad arbetet kommer att kosta. Det slutliga priset ska inte överskrida det ungefärliga priset med mer än 15 procent. 5. Sätt en tidplan DISKUTERA TIDSRAMEN FÖR arbetet och säkerställ att hantverkaren kan uppfylla dina önskemål. I vissa fall kan man avtala om vite ifall tidplanen inte hålls.