VERKO 1
YTBEHANDLING VO 1/19 Vitt fortsätter sin globala
dominans itt fortsätter sin globala dominans som for som fordonskulör enligt Axaltasdonskulör enligt Axaltas popularitetsrappor popularitetsrapport för 2018t för 2018 Axalta har publicerat sin årliga Global Automotive Color Popularity Report, som visar att vitt innehar den globala positionen som nummer 1 när det gäller konsumenternas kulörval under 2018. Med häpnadsväckande 38 procent behåller vitt förstaplatsen med ett betydande avstånd till svart (18 procent) på andra plats och silver och grått (12 procent) på delad tredje plats. Regionalt uppvisade svart och grått betydande ökningar i vissa områden. Svart tog ett stort kliv uppåt i Kina (5 procentenheter), Asien (3 procentenheter), Sydkorea och Afrika (båda 2 procentenheter). Grått gick framåt i Afrika (3 procentenheter) och Europa (2 procentenheter). ”Vi har sett en gryende trend mot varmare nyanser samtidigt som kulörkombinationer med svart utmanar vitts ställning”, säger Nancy Lockheart, Axaltas Global Colour Marketing Manager. ”Även om den neutrala skalan dominerar, fi nns det en antydan om en återgång till färgrika kulörer som kan förändra landskapet i fordonsbranschen. Blått är den mest populära kulören förutom de neutrala, och den behåller sin ställning med 7 procent av marknaden, medan orange och brons ökar och väcker alltmer intresse.” De regionala huvudnyheterna från 2018 års rapport: • Asien: Trots en minskning på en procentenhet är gult/ guld globalt sett mest populärt i Indien och Kina. I Japan har blått börjat uppfattas som en miljövänlig nyans. I Korea ökade svart med 2 procentenheter. • Europa: I Europa uppvisar grått en stigande trend med en ökning på 2 procentenheter. • Nordamerika: Brunt/beige ökade med 2 procentenheter från förra året – den största ökningen för någon region. • Ryssland: Med 9 procent är Ryssland den region där brunt/beige mest populärt. Därefter kommer Kina på 7 procent. • Sydamerika: Rött backade med 1 procentenhet till 8 procent, vilket gör regionen till den där rött är näst mest populärt, efter Nordamerika (9 procent). • Sydafrika: Orange uppvisar en ökning från 2017, och 3,6 procent av alla fordon hamnar i kategorin ”övriga”. 44 www.verko.se Axalta har publicerat sin årliga Global Automotive Color Popularity Report, som visar att vitt innehar den globala positionen som nummer 1 när det gäller konsumenternas kulörval under 2018. Med häpnadsväckande 38 procent behåller vitt förstaplatsen med ett betydande avstånd till svart (18 procent) på andra plats och silver och grått (12 procent) på delad tredje plats. Axaltas rapport publicerades första gången 1953 och är därmed bilindustrin mest långlivade och omfattande kulörrapport. Den sammanställs och utformas av Axaltas globala kulörexperter och ger fordonsOEM:er en spännande inblick i konsumenternas preferenser, vilket hjälper dem att fatta välgrundade beslut om fordonskulörer. Enligt Annie You, OEM Colour Designer på Axalta i Kina, uppskattar kunderna den årliga rapporten och vissa av de underskattade trender den avslöjar. ”I Kina kan vitt ha nått sin kulmen med 62 procent år 2017”, säger hon. ”I år ligger vitt på 58 procent, vilket fortfarande är långt över någon annan region.” Elke Dirks, OEM Colour Designer på Axalta i Europa, Mellanöstern och Afrika, lyfter fram en regional preferens för grått. ”För första gången sedan vi började rapportera ligger grått på andra plats i regionen, vilket gör det till en av de riktigt stora kulörerna på den neutrala skalan”, säger hon. För mer information besök axalta.se eller följ @Axalta på Twitter och på LinkedIn.