Modern Interiör 1
Positivt och fyndigt på designskolorna Sylvia Har
dwick Nyligen ägde examensutställningarna rum på våra designhögskolor – Konstfack, Beckmans, Malmstens i Stockholm och HDK i Göteborg. Bland dessa framtidens formgivare var ambitionsnivån allmänt hög och spännvidden stor. Uppfinningsrikedom fanns på alla skolorna, med klar samhällsnytta och framtidsperspektiv. Gediget hantverk var också en självklarhet vid sidan om mer konstnärliga utsvävningar. Här visar vi lite som vi fastnade för. TexT och foTo Sylvia hardwick Erika Geiger Ohlin, Master Individuell design, Konstfack, hade i Uncanny Traces skapat en charmig fåtölj och lite andra objekt med spill från möbelindustrin. Unik, lite ojämn och tilltufsad men mycket bekväm och personlig. Olivia Tognelli Brontén, Form, Beckmans. Projektet Nonni var en emotionell tillbakablick på barndomsminnen från morföräldrarnas hem. Fascination för mormors prydnadsföremål är bakgrunden till Olivias egna små objekt i glas. Natasia Wadsted, Kandidat Inredningsarkitektur & Möbeldesign, Konstfack, hade skapat Totem. Med lek, estetik, nyfikenhet och lust hade Natasia format sin egen plats av dekorativa, lekfulla totempålar i olika höjd och form. Unni Strid, examensarbete Möbelsnickeri, Malmstens. Unni visade ett möbelhantverk av industrivänlig karaktär men som ändå är beroende av traditionella hantverkstekniker. Med Skulptera i trä ville Unni synliggöra handens närvaro. MODERN INTERIÖR 3 2019 67