Lokaltidningen Kanalen 1
4 LOKALTIDNINGEN KANALEN I ÖSTERÅKER OCH VAXHOLM
• NR 41 • Vecka 41 • ONSDaG 10 OkTOBeR • 2018 samhälle &politik notiser BärGninG av den stulna Volvon som dumpats i Åkers kanal i torsdags. Stulen bil dränktes i kanalen n samHälle På torsdagsmorgonen bärgades en bil som hittats nerknuffad i Åkers kanal, alldeles intill bron på Stationsvägen och småbåtsbryggan vid kanalens västra sida. Bilen, en äldre modell av Volvo, var uppenbart stulen, något som kunde konstateras bland annat av att rattlåset var kapat. Bilstölder är inte särskilt ovanligt men det här var ändå en särskild händelse. – Det sker en del bilstölder men inte så här, säger Per Bergwall, parkingenjör på Österåkers kommun, som var på plats vid bärgningen. Bärgaren Roar Smuk på Åkersbärgarn, som var den som bärgade bilen, håller med. – Senaste gången jag tog upp en bil ur vattnet var för ett år sedan ungefär, säger Roar Smuk. Bilen hade knuffats ner i vattnet under natten varför bilens ägare vid bärgningstillfället ännu inte hunnit nås med information om vad om hänt. iH nya GrePP på Husläkarna i Österåker när de nu inför en ny nätläkartjänst. Så här i starten handlar det om enklare åkommor som bland annat fästingbett, hudutslag och halsont. Tjänsten är till för mottagningens redan listade patienter som idag uppgår till omkring 23 000. Foto: Ingela HellqVIst Chatta med läkaren – nu möjligt hos Husläkarna i Österåker Chatta direkt med ordinarie läkarmottagning Gratis simskola även för förskoleklass n samHälle Det som redan tidigare erbjudits alla skolelever i årskurs 1 och 2 i Österåker, gäller nu även skolbarn i förskoleklass som från och med detta läsår erbjuds gratis simundervisning bekostat av statsbidrag. Beslutet om kostnadsfri simundervisning för elever i förskoleklass togs redan i slutet av förra året men har från denna termin införts även i praktiken, då varje förskoleklass nu erbjuds möjlighet att besöka simhallen för simlärarledd undervisning vid sex tillfällen under läsåret. – Våra barns simkunnighet och vattenvana borde vara en självklarhet i en skärgårdskommun. Därför är det tillfredsställande att detta nu kan genomföras även för förskoleklasserna, säger Skolnämndens ordförande, Kenneth Netterström (M), i ett pressmeddelande. iH och få svar inom några timmar istället för att boka tid, ta ledigt från jobbet, sitta i väntrum … En sådan möjlighet har nu blivit verklighet för patienter hos Husläkarna i Österåker som sedan några veckor tillbaka har startat en nätläkartjänst via en digital mottagning. – Det här sparar tid för både patienterna och för oss. En vinst för oss alla, säger Anders Lindh, specialist i allmänmedicin och verksamhetschef på Husläkarna i Österåker. Tjänsten Digital mottagning har utvecklats av vårdkoncernen Praktikertjänst och fungerar så att patienten loggar in på den digitala mottagningen via husläkarmottagningens hemsida och svarar på olika frågor gällande sitt hälsotillstånd, bland annat genom att klicka på olika symtom. Svaren skickas direkt till Husläkarna i Österåker där en läkare, inom några timmar på vardagar, hämtar upp meddelandet, gör en bedömning och återkommer med ett svar till patienten. Svaret aviseras för personalen men i själva verket, tror Anders Lindh, kommer tjänsten istället att effektivisera hanteringen av enkla åkommor så att mer tid kan läggas på mer komplexa behov. Husläkarna Österåker är en av sex pilot-mottagningar inom Praktikertjänst som getts möjlighet att erbjuda den nya funktionen. – Tanken är att alla mottagningar inom koncernen ska nappa på det här framöver men vi är de första som får testa detta vilket betyder att vi kan vara med och påverka förlopp och utveckling, säger Anders Lindh. att CHatta med läkaren hemifrån minskar tiden i väntrummet. genom ett meddelande till patientens mobil och kan innebära en färdig bedömning eller fler chattvändor mellan patient och läkare, kanske via ett videosamtal för att lättare kunna ställa diagnos. Det kan också innebära att patienten får en bokad tid till mottagningen. – Det är det här som skiljer oss från andra nätdoktorer, att vi är lokalt förankrade, det är våra egna patienter, säger Anders Lindh. Om vi inte kan hantera problemet digitalt så kan vi ta hit patienten och när patienten väl är här går Foto: Ingela HellqVIst besluten väldigt snabbt eftersom vi redan har all information. Det är långt ifrån alla besvär som kan lösas via läkarchatten. Så här i starten handlar det om enklare åkommor som bland annat fästingbett, hudutslag och halsont. Tjänsten är till för mottagningens redan listade patienter som idag uppgår till omkring 23 000. Det är de befintliga läkarna på mottagningen som turas om att svara chattarna vilket såklart innebär ett extra arbetsmoment I dagsläget får Husläkarna i Österåker in omkring 2–3 digitala läkarbesök per dag men allt fler upptäcker möjligheten och reaktionerna är genomgående positiva. – Vi får ständigt kommentarer som ”tack för snabb kommunikation” och ”utmärkt service”, säger Anders Lindh och förklarar att det är just därför de gör det här. – Vi jobbar ju för att ge bra service, avslutar Anders Lindh. TIPSA REDAKTIONEN! Du är alltid välkommen att tipsa redaktionen eller skicka in egna texter och bilder. Vi förbehåller oss rätten att välja ut lämpligt material samt att korta ner texter. E-post: redaktionen@fixmedia.se Foto: Ingela HellqVIst Ingela Hellqvist redaktionen@fixmedia.se